Nye kompetencer i gymnasiet: Innovative-, digitale-, globale- og karrierekompetencer

Lea Lund (Editor), Laura Cordes Felby (Editor)

Research output: Book/Report/clinical guidelinesBookCommunication

Abstract

I gymnasiereformen fra 2017 blev der lanceret fire nye kompetencer: innovative, digitale, globale og karrieremæssige. Nye kompetencer i gymnasiet giver et indblik i, hvordan undervisning i disse kompetencer kan se ud i praksis – samtidig med at de gives en forskningsmæssig tyngde.

Nye kompetencer i gymnasiet viser, hvordan man som lærer kan lade reformens fire kompetencer (under overskriften ’styrket faglighed’) indgå i sin undervisning.

Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymna­sie­skolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning:
1.
Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken
2.
Innovative kompetencer i og på spil
3.
Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighed
Globale kompetencer i en global verden
4
Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen
Original languageDanish
PublisherFrydenlund
Number of pages125
ISBN (Print)9788772161969
Publication statusPublished - 25 Aug 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this