Nye perspektiver på frafaldskurven: Når kvalitetsarbejdets resultater danner baggrund for strategien

Anne Lohman, Sara Vogelsang Gallop

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Erhvervsskolesektoren har i en årrække haft fokus på frafald for at sikre fastholdelse i uddannelse. I denne artikel vil vi beskrive, hvordan TECHCOLLEGE i Aalborg har arbejdet med frafaldsstatistik som et centralt ledelsesværktøj, og hvilke udfordringer og krystalkugleoplevelser der gjorde, at institutionens strategi frem mod erhvervsuddannelsesreformen i august 2015 blev ændret markant med stigende gennemførelse som konsekvens.
Artiklen er en casebeskrivelse af, hvordan en af landets største erhvervsskoler har ændret strategi med afsæt i resultaterne af et internt kortlægnings- og evalue-ringsarbejde af gennemførelse med fokus på både frafaldne elever og aktive elever, som forbliver aktive, og hermed heller ikke gennemfører. Det er således en erfaringsbaseret og praksisnær artikel.





Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Volume21
Pages (from-to)44-49
Number of pages6
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 2016

Keywords

  • vocational training

Cite this