Nyuddannede sygeplejerskers svære møde med arbejdslivet

Malene Aagesen, Karin Højbjerg

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel er baseret på fund fra et kandidatspeciale udarbejdet på kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet København. Nyuddannede sygeplejerskers oplevelser af overgangen fra studie til job blev undersøgt gennem fem interview, spørgeskemaer og dokumentanalyser. Alle sygeplejersker har deltaget i Dansk Sygeplejeråds mentorprogram, der støtter netop denne transition. Undersøgelsen viser det paradoksale i, at de nyuddannede sygeplejersker må tage ansvar for vilkår, der ligger uden for deres handlemuligheder. Manglende opbakning fra omgivelserne og oplevelsen af ikke at kunne det, der forventes, medfører angstanfald, sygemeldinger og mistrivsel. Mange og hyppige jobskift præger den første tid, og videreuddannelse ser ud til at være en sikker vej ud af den svære start. Sygeplejerskerne havde gode, succesfulde studieforløb bag sig. Tilsyneladende havde de lært at være gode studerende, men ikke at praktisere som gode sygeplejersker. Artiklen kan bidrage til diskussionen af, hvordan der kan tages højde for den svære transition i forbindelse med den forestående revision af sygeplejerskeuddannelsen.
Original languageDanish
JournalSygeplejersken
Issue number11
Pages (from-to)64-68
Number of pages5
ISSN0106-8350
Publication statusPublished - 2015
Externally publishedYes

Cite this