Observation i pædagogiske kontekster

Charlotte Østergaard

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

    Abstract

    Kapitlet "Observation i pædagogiske kontekster" diskuterer observation som et centralt metodisk greb, der er ligeså komplekst, som den pædagogiske virkelighed, der observeres. Kapitlet præsenterer læseren for forskellige former for observation, samt en indgående diskussion af observatørens rolle i forbindelse med observationsstudier i pædagogisk praksis. At foretage observation i pædagogiske sammenhænge er et håndværk, der skal læres. I denne forbindelse bidrager kapitlet med gode råd i forhold til udarbejdelse af observationsguide, feltdagbøger og tilgange til analyse af observationsdata.
    Original languageDanish
    Title of host publicationEmpiriske undersøgelser og metodiske greb : grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser
    EditorsThomas Thyrring Engsig
    Number of pages19
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication dateJan 2018
    Edition1
    Pages27-45
    Chapter1
    ISBN (Print)978-87-412-6735-7
    Publication statusPublished - Jan 2018

    Keywords

    • learning, educational science and teaching
    • research designs, theory and method

    Cite this