Om betydningen af individuelle, sociale og kulturelle forskelle – i menneskers tilværelser og i pædagogisk praksis

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Pædagogik er ofte knyttet op på intentioner om at skabe bedre livsbetingelser for alle
grupper i samfundet. Pædagogiske ideer, national lovgivning og internationale konventioner
markerer børns, unges og voksnes ret til at nyde de samme rettigheder og leve
som ligeværdige borgere, uanset handicap, køn, sprog, etnisk herkomst, økonomisk baggrund,
religiøs overbevisning osv. Forskning dokumenterer dog, at pædagogiske medarbejdere
undertiden kan have svært ved at indfri sådanne intentioner, og at pædagogiske
miljøer ofte favoriserer (i forvejen) privilegerede grupper i samfundet. Derfor er pædagogens
evne til at reflektere over sin egen rolle vigtig, hvis det skal lykkes at differentiere
den pædagogiske indsats og skabe optimale betingelser for alle borgeres udvikling og
læring.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogik : introduktion til pædagogens grundfaglighed
EditorsDavid Thore Gravesen
Number of pages22
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2024
Edition2.
Pages158-179
Chapter8
ISBN (Print)9788702393477
Publication statusPublished - 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this