Abstract
Pædagogik er ofte knyttet op på intentioner om at skabe bedre livsbetingelser for alle
grupper i samfundet. Pædagogiske ideer, national lovgivning og internationale konventioner
markerer børns, unges og voksnes ret til at nyde de samme rettigheder og leve
som ligeværdige borgere, uanset handicap, køn, sprog, etnisk herkomst, økonomisk baggrund,
religiøs overbevisning osv. Forskning dokumenterer dog, at pædagogiske medarbejdere
undertiden kan have svært ved at indfri sådanne intentioner, og at pædagogiske
miljøer ofte favoriserer (i forvejen) privilegerede grupper i samfundet. Derfor er pædagogens
evne til at reflektere over sin egen rolle vigtig, hvis det skal lykkes at differentiere
den pædagogiske indsats og skabe optimale betingelser for alle borgeres udvikling og
læring.
grupper i samfundet. Pædagogiske ideer, national lovgivning og internationale konventioner
markerer børns, unges og voksnes ret til at nyde de samme rettigheder og leve
som ligeværdige borgere, uanset handicap, køn, sprog, etnisk herkomst, økonomisk baggrund,
religiøs overbevisning osv. Forskning dokumenterer dog, at pædagogiske medarbejdere
undertiden kan have svært ved at indfri sådanne intentioner, og at pædagogiske
miljøer ofte favoriserer (i forvejen) privilegerede grupper i samfundet. Derfor er pædagogens
evne til at reflektere over sin egen rolle vigtig, hvis det skal lykkes at differentiere
den pædagogiske indsats og skabe optimale betingelser for alle borgeres udvikling og
læring.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Pædagogik : introduktion til pædagogens grundfaglighed |
Editors | David Thore Gravesen |
Number of pages | 22 |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2024 |
Edition | 2. |
Pages | 158-179 |
Chapter | 8 |
ISBN (Print) | 9788702393477 |
Publication status | Published - 2024 |
Keywords
- learning, educational science and teaching