Abstract
Om den fantastiske forestillingskraft og innovattersot
Med afsæt i filosofiske og idéhistoriske funderede forestillinger om forestillingskraften vil jeg i mit oplæg udfolde følgende problemata:
1) Forestillingskraften har med det almenmenneskelige at gøre, med menneskets dannelse og spiller således en betydningsfuld rolle i såvel pædagogisk tænkning som handlen. Den er afgørende i skabende virksomhed og har som sådan også en helt central plads i alt muligt, der på forskel vis har med kultur, kunst og æstetik at gøre. Forestillingskraften er afgørende for udviklingen af vores samfund, for demokrati, for kritik af (u)retfærdighed, (u)lighed, (u)frihed og (mangel på) solidaritet. Forestillingskraften er med andre ord af afgørende betydning for vitale dele af den enkeltes og det fælles liv og levned.
2 )I vor samtid kvæles forestillingskraftens ilt imidlertid mere eller mindre langsomt af et stadigt mere stramtsiddende læringslingeri og omklamrende kompetencekorset spændt foran den politisk-økonomiske nødvendigheds vogn. Samtidig kalder den samme fantasiforladte nødvendighedens politik i stigende grad på, hvad der kan fattes som forskellige instrumentaliserede forfaldsformer af forestillingskraft: Innovation og entrepreneurship og andre såkaldte 21st century skills. Og kaldet besvares og omsættes bl.a. til innovationspædagogiske tiltag, der skal fremelske såkaldte innovationskompetencer.
3) Den i 2 skitserede tendens lugter mere af profit end af pædagogik. Den er som en vattersot for forestillingskraftens pædagogiske potentiale og kan som sådan begrebsliggøres som innovattersot.
Med afsæt i filosofiske og idéhistoriske funderede forestillinger om forestillingskraften vil jeg i mit oplæg udfolde følgende problemata:
1) Forestillingskraften har med det almenmenneskelige at gøre, med menneskets dannelse og spiller således en betydningsfuld rolle i såvel pædagogisk tænkning som handlen. Den er afgørende i skabende virksomhed og har som sådan også en helt central plads i alt muligt, der på forskel vis har med kultur, kunst og æstetik at gøre. Forestillingskraften er afgørende for udviklingen af vores samfund, for demokrati, for kritik af (u)retfærdighed, (u)lighed, (u)frihed og (mangel på) solidaritet. Forestillingskraften er med andre ord af afgørende betydning for vitale dele af den enkeltes og det fælles liv og levned.
2 )I vor samtid kvæles forestillingskraftens ilt imidlertid mere eller mindre langsomt af et stadigt mere stramtsiddende læringslingeri og omklamrende kompetencekorset spændt foran den politisk-økonomiske nødvendigheds vogn. Samtidig kalder den samme fantasiforladte nødvendighedens politik i stigende grad på, hvad der kan fattes som forskellige instrumentaliserede forfaldsformer af forestillingskraft: Innovation og entrepreneurship og andre såkaldte 21st century skills. Og kaldet besvares og omsættes bl.a. til innovationspædagogiske tiltag, der skal fremelske såkaldte innovationskompetencer.
3) Den i 2 skitserede tendens lugter mere af profit end af pædagogik. Den er som en vattersot for forestillingskraftens pædagogiske potentiale og kan som sådan begrebsliggøres som innovattersot.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 3 May 2022 |
Number of pages | 1 |
Publication status | Published - 3 May 2022 |
Event | Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference: Innovation i undervisning og læring - Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet, Thorshavn, Faroe Islands Duration: 3 May 2022 → 5 May 2022 https://www.setur.fo/fo/setrid/samstarv/luk-2022/ |
Conference
Conference | Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference |
---|---|
Location | Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet |
Country/Territory | Faroe Islands |
City | Thorshavn |
Period | 03/05/22 → 05/05/22 |
Internet address |
Keywords
- learning, educational science and teaching