TY - JOUR
T1 - Omvendtslev - en analytisk bricolage
AU - Christensen, Thomas Heegaard
AU - Nielsen, Lisbeth
AU - Stubben, Thomas Waring
PY - 2022/12/20
Y1 - 2022/12/20
N2 - I forskningsprojektet Omvendtslev , hvor en del af projektets findings blev præsenteret i artiklen ”Det har stor betydning, at sådan nogle som os kan komme sådan et sted hen og arbejde” i sidste nummer at Tidsskrift for Socialpædagogik (Nielsen, Stubben, & Christensen, 2022), undersøges mulighedsrummet for meningsfuld beskæftigelse for borgere med udviklingshandicap i socialøkonomiske virksomheder. I projektet er mulighedsrum inspireret af Martha Nussbaums kapabilitetestilgang og forstås derfor både som de muligheder der aktualiseres, men også de muligheder som medarbejderne med udviklingshandicap reelt har, men som vælges fra. Netop friheden til at vælge til og fra er en central pointe hos Nussbaum i hendes teori om kapabiliteter.Det er umiddelbart ret enkelt at undersøge og analysere det, der er valgt til, og som derfor kan observeres, og som beskrives af medarbejdere og pædagogisk personale i interviews. Det er dog straks mere vanskeligt at indkredse og afgrænse det fravalgte men mulige, samt det ikke muligt. Ydermere forøges kompleksiteten af de mange forskellige arenaer, der skaber og afgrænser mulighedsrummet.Denne kompleksitet skaber både metodiske og analytiske udfordringer, som vi har forsøgt at imødegå med en bricolage af metoder og analysestrategier. Formålet med denne artikel er at belyse kompleksiteten og udfolde projektets metodiske og analysestrategiske findings.Indledende vil projektet blive beskrevet så formålet tydeliggjort, da det er af afgørende betydning for at forstå de efterfølgende valg ift. metoder- og analysetilgange. Derefter peges der på tre konkret metodiske og analytiske udfordringer, der tilsammen kalder på eksperimenterende analysestrategier, som den analytiske bricolage i Omvendtslev er et bud på.
AB - I forskningsprojektet Omvendtslev , hvor en del af projektets findings blev præsenteret i artiklen ”Det har stor betydning, at sådan nogle som os kan komme sådan et sted hen og arbejde” i sidste nummer at Tidsskrift for Socialpædagogik (Nielsen, Stubben, & Christensen, 2022), undersøges mulighedsrummet for meningsfuld beskæftigelse for borgere med udviklingshandicap i socialøkonomiske virksomheder. I projektet er mulighedsrum inspireret af Martha Nussbaums kapabilitetestilgang og forstås derfor både som de muligheder der aktualiseres, men også de muligheder som medarbejderne med udviklingshandicap reelt har, men som vælges fra. Netop friheden til at vælge til og fra er en central pointe hos Nussbaum i hendes teori om kapabiliteter.Det er umiddelbart ret enkelt at undersøge og analysere det, der er valgt til, og som derfor kan observeres, og som beskrives af medarbejdere og pædagogisk personale i interviews. Det er dog straks mere vanskeligt at indkredse og afgrænse det fravalgte men mulige, samt det ikke muligt. Ydermere forøges kompleksiteten af de mange forskellige arenaer, der skaber og afgrænser mulighedsrummet.Denne kompleksitet skaber både metodiske og analytiske udfordringer, som vi har forsøgt at imødegå med en bricolage af metoder og analysestrategier. Formålet med denne artikel er at belyse kompleksiteten og udfolde projektets metodiske og analysestrategiske findings.Indledende vil projektet blive beskrevet så formålet tydeliggjort, da det er af afgørende betydning for at forstå de efterfølgende valg ift. metoder- og analysetilgange. Derefter peges der på tre konkret metodiske og analytiske udfordringer, der tilsammen kalder på eksperimenterende analysestrategier, som den analytiske bricolage i Omvendtslev er et bud på.
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Arena maps
KW - Basis capabilities
KW - Begrebsstyret kodning
KW - Combined capabilities
KW - Deltagende observation
KW - Fairclough
KW - Fotoeliciteret interview
KW - Internal capabilities
KW - Kritisk diskursanalyse
KW - Martha Nussbaum
KW - Messy maps
KW - Positional maps
KW - Situational analysis
KW - Situational maps
KW - Social worlds
KW - capabilities
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Mennesker med intellektuel funktionsnedsættelse
KW - Mennesker med udviklingshandicap
KW - Personer med udviklingshæmning
KW - Social og special pædagogik
KW - Socialøkonomiske virksomheder
KW - analysestrategi
KW - undersøgelsesmetoder
KW - Socialt arbejde og sociale forhold
KW - Mennesker med intellektuel funktionsnedsættelse
KW - Personer med udviklingshæmning
KW - Socialøkonomiske virksomheder
KW - mennesker med undviklingshæmning
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1398-3717
VL - 2022
SP - 69
EP - 82
JO - Tidsskrift for Socialpædagogik
JF - Tidsskrift for Socialpædagogik
IS - 2
M1 - 6
ER -