Oplæg om nye undervisningsformer i pædagoguddannelsen: Fra traditionel undervisning over effektivisering og dis-organisering til mulige reorganiseringer af undervisning

Jens Peter Larsen

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperResearch

66 Downloads (Pure)

Abstract

• Organiseringen af undervisning danner – fremmer eller hæmmer – bestemte læringsveje.
• Opfattelsen af, hvad undervisning er, ligger implicit vores kultur, gennem vores socialisering.
• Når disse ”naturlige” måder at forstå undervisning på, sættes under pres, må samspillet af læringsaktiviteter formuleres eksplicit og organiseres i nye undervisningsformer. Der må skabes tydelige strukturer som lægger skinner ud for den læring, som ønskes fremmet.
• Der må tænkes i koncepter som uddannelsesinstitutionen udvikler og beslutter. Det er ikke op til den enkelte lærer. Dette kan opfattes som en begrænsning af den enkelte lærers autonomi. Men alle måder at organisere undervisning på indebærer at nogle læreprocesser fremmes og andre hæmmes. Dette gælder også for ”traditionel undervisning”.
• I forbindelse af udviklingen af nye undervisningsformer er det også væsentligt at se på hvilken funktion ”teori” har i undervisningen og hvordan ”professionsorientering” forstås og udmøntes i undervisningen. Her er der udviklet nye undervisningsformer som kombinerer en dobbeltbevægelse mellem at lære begreber og deres teoretiske baggrund og en analyse af professionens praksis.
Original languageDanish
Publication date2009
Number of pages7
Publication statusPublished - 2009
EventKompetenceudviklingsdag for undervisere på pædagoguddannelsen i VIA. Pædagogikfaggruppe nr. 2. - Pædagoguddannelsen Jysk, Aarhus, Denmark
Duration: 7 May 20097 May 2009

Conference

ConferenceKompetenceudviklingsdag for undervisere på pædagoguddannelsen i VIA. Pædagogikfaggruppe nr. 2.
LocationPædagoguddannelsen Jysk
Country/TerritoryDenmark
CityAarhus
Period07/05/0907/05/09

Keywords

  • learning

Cite this