Oplevet udvikling af PCK i natur/teknologi: også et kollegialt og materielt anliggende

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperResearchpeer-review

Abstract

PhD projektet; ”Oplevet udvikling af Pedagogical Content Knowledge (PCK) i natur/teknologi” er nu i en afsluttende fase, hvor der foreligger resultater på baggrund af primært kvalitative undersøgelser af natur/teknologi læreres praksis og deres oplevede udvikling af PCK.

Projektet har været organiseret som et sekventielt, abduktivt og primært kvalitativt drevet studie (Morgan, 2007, 2014; Patton, 2015) og anvendt flere tilgange til at indsamle data om lærernes oplevede udvikling af PCK. Der anlægges et analytisk blik de empiriske data (field texts) fra bla. survey, interviews og observation baseret på en velbeskreven forskningstradition omkring narrative inquiry, hvor man sætter fokus på og undersøger de forskellige involverede aktørers fortællinger (Clandinin & Connelly, 2000).

Centrale fund fra projektet viser, at natur/teknologi lærernes narrativer kredser om PCK udvikling som relateret til kollegialt samarbejde - og særligt navngivne ”signifikante kolleger”, som kan antyde at de mere lokalt distribuerede og situerede former for viden lærernes praksis er indlejret i, - og oplevet lokal kollektiv PCK (Ellebæk, 2021) behøver mere opmærksomhed end forskningsfeltet omkring PCK indikerer (Carlson & Deahler, 2019; Gess-Newsome, 2015). Projektet kan endvidere præsentere centrale fund omkring materialitet som værende vigtigt for udvikling af PCK i natur/teknologi, - og måske endda som en del af lærerens egen personlige PCK (Ellebæk, 2020). Samtidigt giver nærværende projekt fokus på de mere individuelle og komplekse elementer i udvikling af PCK som der ikke altid er tydeligt adresseret i projekter med fokus på lærerprofessionel udvikling (Van Driel & Berry, 2012) eller dansk læreruddannelse i øvrigt.
Original languageDanish
Publication date17 Nov 2021
Publication statusPublished - 17 Nov 2021

Cite this