Opslugt, dybt, nært: om romanlæsning i danskundervisningen

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Hvorfor skal man læse romaner i skolen? Et bud kunne være for at stifte bekendtskab med og øve sig i den lange og fordybede læsning. Læseforskere har i den senere tid sat fornyet fokus på den læsning, der praktiseres, når man læser længere sammenhængende tekster som f.eks. romaner. En sådan form for læsning synes i øjeblikket at være på tilbagetog, hvilket bekræftes af læsevaneundersøgelser, der viser, at børn og unge læser færre og færre bøger i deres fritid. Måske, påpeger læseforskerne, fordi vi i stigende grad benytter os af mere skimmende og fragmenterede læsemåder, når vi læser online.
    Original languageDanish
    JournalViden om Literacy
    Volume2018
    Issue number24
    Pages (from-to)84-90
    Number of pages7
    ISSN2245-2761
    Publication statusPublished - 6 Sept 2018

    Keywords

    • reading

    Cite this