TY - ADVS
T1 - Ordblindevenlig undervisning i engelsk 6. klasse
AU - Fredsø-Rauer, Julie
A2 - Engmose, Stine Fuglsang
A2 - Rasmussen, Marianne
PY - 2022/11
Y1 - 2022/11
N2 - Vi ved, at det at lære et nyt sprog for mange elever med ordblindhed kan være svært. Engelsk kan være særligt udfordrende, da der er mange komplekse bogstav-lyd-forbindelser og uforudsigelige stavemåder. Elever, der er usikre i dansk skriftsprog, vil også have sværere ved at forstå et andet skriftsprog, og derfor er det at lære et fremmedsprog ofte en særlig udfordring for ordblinde elever. Vi ser eksemplarisk undervisning, hvor ordblindhed indgår i planlægningen af undervisningen og alt er OCR-behandlet og ligger digitalt. Også ordblinde elever kan derfor deltage ligeværdigt, hvilket de har krav på.
AB - Vi ved, at det at lære et nyt sprog for mange elever med ordblindhed kan være svært. Engelsk kan være særligt udfordrende, da der er mange komplekse bogstav-lyd-forbindelser og uforudsigelige stavemåder. Elever, der er usikre i dansk skriftsprog, vil også have sværere ved at forstå et andet skriftsprog, og derfor er det at lære et fremmedsprog ofte en særlig udfordring for ordblinde elever. Vi ser eksemplarisk undervisning, hvor ordblindhed indgår i planlægningen af undervisningen og alt er OCR-behandlet og ligger digitalt. Også ordblinde elever kan derfor deltage ligeværdigt, hvilket de har krav på.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - ENGELSK
KW - inklusion
KW - kompensation
KW - læse- og skriveteknologi
KW - ordblindhed
M3 - Video, andre visuelle produkter
PB - Filmkompagniet
ER -