Overvågning og trivselsmåling: Dilemmaerne begynder i skolen

Helene Friis Ratner, Lars Bo Andersen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Folkeskolen er både en bærende samfundsinstitution og en af landets største arbejdspladser. Den overvåger børns trivsel mere nøje end nogensinde før ved hjælp af digitale målinger. Det rejser et dilemma mellem pligten til at drage omsorg for elevernes trivsel og deres ret til privatliv. Overvågningssystemerne er på mange måder nødvendige for at hjælpe borgerne. Omvendt rejser de mange trivselsmålinger, der for eleverne fortsætter i voksenlivet ude på mange af landets arbejdspladser, også en række svære spørgsmål om, hvilke konsekvenser trivselsmålingerne har for børnene. Hvordan påvirker det fx børnene, at de løbende skal forholde sig til deres egen trivsel og karakteren af deres sociale relationer til kammerater?
Original languageDanish
Title of host publicationOvervågning på arbejdspladsen : Når AI bestemmer
EditorsMichael Jarlner, Kim Escherich
Number of pages22
PublisherDjøf Forlag
Publication date2024
Pages125-146
Chapter5
ISBN (Print)9788757456363
ISBN (Electronic)9788757460858
Publication statusPublished - 2024

Cite this