På grænsen mellem uddannelse og arbejdsplads – om vurdering og inklusion af eksamensopgaver

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Eksamensopgaver i voksenuddannelser kan indgå i en afsluttende vurdering, som er afgørende for adgang til beskæftigelse. Dette er tilfældet med en pædagogisk
diplomuddannelse for erhvervsskolelærere. En vurdering fra denne uddannelse kan dog møde andre vurderingskriterier, når uddannelsen skal anvendes på en arbejdsplads. Her kan kollegers og lederes vurdering være medvirkende til, om en lærer oplever, at hans/hendes arbejde med opgaven inkluderes på erhvervsskolen. På baggrund af tre cases fra erhvervsskoler analyseres eksamensopgaver som et grænseobjekt. Begrebet hentes fra Yrjö Engeströms teori om grænsekrydsning, og
dette kombineres med Chris Argyris’ teori om organisatorisk læring.
Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Issue number27
Pages (from-to)62-71
Number of pages10
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • management, organizational development and innovation
  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Cite this