På vej mod akademisk skrivning: SFL- og LCT-inspirerede skriveworkshops for bachelorstuderende på læreruddannelsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Siden 1998 har der været krav om at de lærerstuderende afslutter deres 4-årige uddannelse med udformningen af et bachelorprojekt, som både rummer en skriftlig del, en bacheloropgave, og et tilhørende mundtligt forsvar (Bekendtgørelse Om Uddannelse Af Lærere Til Folkeskolen, 1998). Den afsluttende bacheloropgave er i den forbindelse blevet central som legitimation af den studerendes akademiske forudsætninger for at læse videre (Møller, 2005) og stiller krav til at den studerende demonstrerer på skrift sin evne til at reflektere over praksis med et teoretisk og metodisk blik. Men lærerstuderende er blevet kritiseret for tilsyneladende at have udfordringer ved at reflektere over praksis med et teoretisk afsæt (Nielsen et al., 2006). I denne artikel beskrives en serie af tre bachelorskrivningsworkshops udbudt for lærerstuderende (primært i 2019) ved Københavns Professionshøjskole, informeret af og planlagt med afsæt i begreberne semantisk tyngde, semantisk tæthed og semantiske bølger fra Legitimation Code Theory (LCT) (Maton, 2014b) samt diverse elementer fra et diskurs-semantisk og leksikogrammatisk perspektiv (Derewianka, 2012; Martin & Rose, 2007; Mulvad, 2009). I artiklen fremhæves hvordan de teoretiske redskaber blev brugt didaktisk til planlægning af de tre workshops samt, ved hjælp af eksempler, hvordan de informerer aktiviteterne i selve undervisningen.
Original languageDanish
JournalSakprosa
ISSN1502-6000
Publication statusSubmitted - 2021

Cite this