Pædagogen i skolen: nu med loven i ryggen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Abstract

Hvordan kan pædagogprofessionens opgaver, udfordringer og innovationsbehov defineres, når pædagogen skal deltage i det tværprofessionelle samarbejde med lærerne i skolen? Dette spørgsmål belyses gennem en fremstilling af de væsentligste faser og begivenheder vedrørende helhedsskoletænkningen og samarbejdet mellem faggrupperne gennem 1980'erne og 1990'erne, herunder 1990'ernes "leg og lærings"-diskurs. Endvidere belyses pædagogens rolle i helhedsskolen, som den formuleres i bekendtgørelser, rapporter og evalueringsmaterialer gennem to årtier. Dette ligger - sammen med en fremstilling af SFO'ens opkomst, ændringer i pædagoguddannelsen og nutidige professionsudfordringer - til grund for en beskrivelse af, hvordan pædagogens opgaver, udfordringer og innovationsbehov kan defineres, når pædagogen skal indgå i det tværprofessionelle samarbejde i spændingsfeltet mellem professionalisering og deprofessionalisering.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagoger og lærere i skolen - sammen om elevernes trivsel og læring.
EditorsStig Broström
Number of pages14
Place of PublicationDafolo Frederikshavn
Publication date2015
Edition1. udg.
Pages51 - 65
ISBN (Print)978-87-7160-096-4
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • educational science

Cite this

Rigbolt, K. (2015). Pædagogen i skolen: nu med loven i ryggen. In S. Broström (Ed.), Pædagoger og lærere i skolen - sammen om elevernes trivsel og læring. (1. udg. ed., pp. 51 - 65).