Pædagogisk faglighed og kernerugbrød

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Hvad er pædagogisk faglighed? Med udgangspunkt i det levede pædagogiske liv hæfter både ansatte, indsatte og besøgende sig måske mest ved den pædagogiske kultur. Det er imidlertid svært at omsætte den kulturelle indforståethed til cost-benefit-analyser og til legitimering i termer af sikker viden. Når institutionsejeren tænker optimeringstanker, der bygger på en forestilling om, at økonomisk optimering og sikker viden går hånd i hånd, og udgør den højeste form for faglighed, smuldrer kulturen og bliver pædagogerne nødt til at finde sig et fagligt ståsted. Man leder efter fagets kerne. Som hverken er ren kultur eller ren videnskabeligt-økonomisk objektivisme. Hvad er pædagogik for en størrelse? Artiklens bud på det, er at pædagogik er et projekt, der går ud på realisering af kulturelle værdier. Som tilfældet er med alle værdier, så er de almene i deres abstrakte form, men mangfoldige i deres konkrete udmøntning. Det er disse værdier der er pædagogikkens surdej, der får et kor af stemmer til at hæve sig. Fagligheden bliver derfor det systematiske arbejde med at kvalificere stemmerne i forhold til de konkrete pædagogiske opgaver pædagoger står i. Det pædagogiske arbejde bliver derved som rugbrød, der ikke har én, men mange kerner
Original languageDanish
Article number4
JournalTidsskrift for Socialpædagogik
Volume23
Issue number1
Pages (from-to)49-55
Number of pages7
ISSN1398-3717
Publication statusPublished - Jun 2020
EventTemadag om kernefaglighed - Diakonhøjskolen i Aarhus, Aarhus, Denmark
Duration: 9 Sep 20209 Sep 2020

Conference

ConferenceTemadag om kernefaglighed
LocationDiakonhøjskolen i Aarhus
Country/TerritoryDenmark
CityAarhus
Period09/09/2009/09/20

Keywords

  • educational science

Cite this