TY - JOUR
T1 - Pædagogisk faglighed og kernerugbrød
AU - Rothuizen, Jan Jaap
PY - 2020/6
Y1 - 2020/6
N2 - Hvad er pædagogisk faglighed? Med udgangspunkt i det levede pædagogiske liv hæfter både ansatte, indsatte og besøgende sig måske mest ved den pædagogiske kultur. Det er imidlertid svært at omsætte den kulturelle indforståethed til cost-benefit-analyser og til legitimering i termer af sikker viden. Når institutionsejeren tænker optimeringstanker, der bygger på en forestilling om, at økonomisk optimering og sikker viden går hånd i hånd, og udgør den højeste form for faglighed, smuldrer kulturen og bliver pædagogerne nødt til at finde sig et fagligt ståsted. Man leder efter fagets kerne. Som hverken er ren kultur eller ren videnskabeligt-økonomisk objektivisme. Hvad er pædagogik for en størrelse? Artiklens bud på det, er at pædagogik er et projekt, der går ud på realisering af kulturelle værdier. Som tilfældet er med alle værdier, så er de almene i deres abstrakte form, men mangfoldige i deres konkrete udmøntning. Det er disse værdier der er pædagogikkens surdej, der får et kor af stemmer til at hæve sig. Fagligheden bliver derfor det systematiske arbejde med at kvalificere stemmerne i forhold til de konkrete pædagogiske opgaver pædagoger står i. Det pædagogiske arbejde bliver derved som rugbrød, der ikke har én, men mange kerner
AB - Hvad er pædagogisk faglighed? Med udgangspunkt i det levede pædagogiske liv hæfter både ansatte, indsatte og besøgende sig måske mest ved den pædagogiske kultur. Det er imidlertid svært at omsætte den kulturelle indforståethed til cost-benefit-analyser og til legitimering i termer af sikker viden. Når institutionsejeren tænker optimeringstanker, der bygger på en forestilling om, at økonomisk optimering og sikker viden går hånd i hånd, og udgør den højeste form for faglighed, smuldrer kulturen og bliver pædagogerne nødt til at finde sig et fagligt ståsted. Man leder efter fagets kerne. Som hverken er ren kultur eller ren videnskabeligt-økonomisk objektivisme. Hvad er pædagogik for en størrelse? Artiklens bud på det, er at pædagogik er et projekt, der går ud på realisering af kulturelle værdier. Som tilfældet er med alle værdier, så er de almene i deres abstrakte form, men mangfoldige i deres konkrete udmøntning. Det er disse værdier der er pædagogikkens surdej, der får et kor af stemmer til at hæve sig. Fagligheden bliver derfor det systematiske arbejde med at kvalificere stemmerne i forhold til de konkrete pædagogiske opgaver pædagoger står i. Det pædagogiske arbejde bliver derved som rugbrød, der ikke har én, men mange kerner
KW - pædagogik
KW - Socialpædagogik
KW - det pædagogiske projekt
KW - handlingsvidenskab
KW - polyfoni
KW - the unfinished project of modernity
UR - http://www.werkshop.dk/producenter/80-dansk-forening-for-socialpaedagogik/938-2020-nr-1-socialpaedagogisk-kernefaglighed/
M3 - Tidsskriftsartikel
VL - 23
SP - 49
EP - 55
JO - Tidsskrift for Socialpædagogik
JF - Tidsskrift for Socialpædagogik
SN - 1398-3717
IS - 1
M1 - 4
T2 - Temadag om kernefaglighed
Y2 - 9 September 2020 through 9 September 2020
ER -