@article{6bf46ef53a174462a7fdeafe324dabba,
title = "P{\ae}dagogisk faglighed.: Udforskning af demokratiske perspektiver p{\aa} forandringsarbejde i daginstitutioner",
abstract = "Denne artikel pr{\ae}senterer og diskuterer forskellige forandringsambitioner, som er p{\aa} spil i og omkring forandringsorienteret forskning i det p{\ae}dagogiske felt. P{\aa} baggrund af en kritik af dominerende forandringst{\ae}nkninger for at resultere i autorit{\ae}re og tekniske perspektiver, som udgr{\ae}nser de politiske og normative dimensioner af p{\ae}dagogik, argumenterer artiklen for vigtigheden af at arbejde med demokratisering som en central forandringsambition. Artiklen viser, at dette har betydning for forst{\aa}elsen af s{\aa}vel p{\ae}dagogisk arbejde som af forandringsprocessernes resultater. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt, der illustrerer disse forandringsambitioner, nemlig et kritisk-utopisk aktionsforskningsprojekt, hvor medarbejdere i daginstitutioner udforskede og udviklede p{\ae}dagogisk trivselsarbejde fra neden, diskuteres, hvad disse ambitioner kan betyde i praksis. Artiklen argumenterer for et s{\ae}rligt faglighedsbegreb som en m{\aa}de at sammenfatte de forandringsprocesser p{\aa}, som s{\aa}danne forskningsprojekter kan underst{\o}tte.",
keywords = "aktionsforskning, L{\ae}ring, p{\ae}dagogik og undervisning, daginstitutioner, p{\ae}dagogisk arbejde, demokrati, empowerment, myndigg{\o}relse, faglighed",
author = "Thingstrup, {Signe Hvid}",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "1--29",
journal = "Forskning & Forandring",
issn = "2535-5279",
publisher = "Cappelen Damm",
number = "1",
}