TY - GEN
T1 - Pædagogiske data kan være en øjenåbner –
T2 - at arbejde med problemforståelse og problemløsning når praksis skal videreudvikles
AU - Rasmussen, Anders
AU - Jensen, Anders
A2 - Lund, Lea
N1 - Akademiske Praksisartikler udgives af Pædagogik & Læring til brug for bl.a Diplomstuderende
PY - 2020/10/15
Y1 - 2020/10/15
N2 - Pædagogiske data kan være en ressource og en øjenåbner for lærere og pædagogers arbejde med un-dervisning og andre pædagogiske aktiviteter i skolen. I denne artikel sættes der fokus på, hvordan pæ-dagogiske data kan indgå i arbejdet med at sikre problembestemmelse og problemløsning i lærerens og pædagogens arbejde. Problembestemmelse og problemløsning er blevet aktuelt som en optik i forbin-delse med, at aktionslæringstilgange vinder kraftigt frem som en kollegial samarbejdsform i teams. Vi vil i artiklen vise, hvorfor og hvordan vores bud på nogle refleksionsigangsættende sætninger kan bi-drage til at støtte læreres og pædagogers arbejde med problembestemmelse og efterfølgende arbejde problemløsende med oplevede udfordringer i praksis. De refleksionsigangsættende sætninger under-støtter det at insistere på problemernes kompleksitet og forholde sig nysgerrigt hertil. Arbejdet med sætningen sikrer, at det pædagogiske personale foruden eget perspektiv også tager elevens perspektiv samt inddrager pædagogiske data som kilde til at belyse en given problemstilling
AB - Pædagogiske data kan være en ressource og en øjenåbner for lærere og pædagogers arbejde med un-dervisning og andre pædagogiske aktiviteter i skolen. I denne artikel sættes der fokus på, hvordan pæ-dagogiske data kan indgå i arbejdet med at sikre problembestemmelse og problemløsning i lærerens og pædagogens arbejde. Problembestemmelse og problemløsning er blevet aktuelt som en optik i forbin-delse med, at aktionslæringstilgange vinder kraftigt frem som en kollegial samarbejdsform i teams. Vi vil i artiklen vise, hvorfor og hvordan vores bud på nogle refleksionsigangsættende sætninger kan bi-drage til at støtte læreres og pædagogers arbejde med problembestemmelse og efterfølgende arbejde problemløsende med oplevede udfordringer i praksis. De refleksionsigangsættende sætninger under-støtter det at insistere på problemernes kompleksitet og forholde sig nysgerrigt hertil. Arbejdet med sætningen sikrer, at det pædagogiske personale foruden eget perspektiv også tager elevens perspektiv samt inddrager pædagogiske data som kilde til at belyse en given problemstilling
UR - https://www.ucl.dk/om-os/paedagogik-undervisning/paedagogik-og-laering
M3 - Indlæg i netbaserede medier
T3 - Akademiske Praksisartikler
PB - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
ER -