Pædagogiske paradokser og dilemmaer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Folkeskolen skal danne eleverne til demokrati og kritisk stillingtagen.
Idealet om kritisk stillingtagen går tilbage til oplysningstiden
i 1700-tallet, hvor man var optaget at, at mennesker
skulle kunne agere frit og selvstændigt uden at lade sig lede af
andre. Men hvordan opdrager man et menneske til frihed, når
opdragelse handler om påvirkning? Og kan man tvinge et menneske
til frihed? Kapitlet introducerer til det pædagogiske paradoks
og en række dilemmaer, man kan støde på som lærer
i skolen. Afslutningsvis rettes blikket mod den integrererede
praktik, og hvad man bør være opmærksom på, når man laver
observationer på skolen, i forhold til de paradokser og dilemmaer,
som skolen er præget af.
Original languageDanish
Title of host publicationLærerens pædagogik og didaktik
EditorsPer Fibæk Laursen
Number of pages28
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date12 Jun 2023
Pages84-100
Chapter4
ISBN (Print)978-87-02-39349-1
Publication statusPublished - 12 Jun 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this