Abstract
Folkeskolen skal danne eleverne til demokrati og kritisk stillingtagen.
Idealet om kritisk stillingtagen går tilbage til oplysningstiden
i 1700-tallet, hvor man var optaget at, at mennesker
skulle kunne agere frit og selvstændigt uden at lade sig lede af
andre. Men hvordan opdrager man et menneske til frihed, når
opdragelse handler om påvirkning? Og kan man tvinge et menneske
til frihed? Kapitlet introducerer til det pædagogiske paradoks
og en række dilemmaer, man kan støde på som lærer
i skolen. Afslutningsvis rettes blikket mod den integrererede
praktik, og hvad man bør være opmærksom på, når man laver
observationer på skolen, i forhold til de paradokser og dilemmaer,
som skolen er præget af.
Idealet om kritisk stillingtagen går tilbage til oplysningstiden
i 1700-tallet, hvor man var optaget at, at mennesker
skulle kunne agere frit og selvstændigt uden at lade sig lede af
andre. Men hvordan opdrager man et menneske til frihed, når
opdragelse handler om påvirkning? Og kan man tvinge et menneske
til frihed? Kapitlet introducerer til det pædagogiske paradoks
og en række dilemmaer, man kan støde på som lærer
i skolen. Afslutningsvis rettes blikket mod den integrererede
praktik, og hvad man bør være opmærksom på, når man laver
observationer på skolen, i forhold til de paradokser og dilemmaer,
som skolen er præget af.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Lærerens pædagogik og didaktik |
Editors | Per Fibæk Laursen |
Number of pages | 28 |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 12 Jun 2023 |
Pages | 84-100 |
Chapter | 4 |
ISBN (Print) | 978-87-02-39349-1 |
Publication status | Published - 12 Jun 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching