Pædagogstuderende skaber professionsviden: Sådan kan der arbejdes med førstepersonsperspektiver i praksis

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Hvordan oplever tre piger i 5årsalderen deres indbyrdes venskab? Hvordan kan man støtte en voksen, udviklingshæmmet kvinde i at udtrykke tanker og følelser om krop og seksualitet? Hvilke perspektiver har børn i indskolingen på deres skoledag?
I bekendtgørelsen til den nye pædagoguddannelse er der flere steder anført, at de studerende skal kunne inddrage børns, unges og voksnes perspektiver i det pædagogiske arbejde. Men hvad er et perspektiv, og hvordan kan man i praksis udvikle metoder til at få blik for disse perspektiver? Denne artikel handler om, hvordan vi sammen med pædagogstuderende i 2. praktik og deres praktikinstitutioner har gennemført et aktionslæringsforløb, der har udviklet metoder til brug i praksis. Forløbet har skabt værdifuld viden til det pædagogiske praksisfelt, og vi har styrket samspillet mellem uddannelse og profession.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Socialpædagogik
Volume20
Issue number1
Pages (from-to)25-36
Number of pages12
ISSN1398-3717
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • educational science studies

Cite this