Pædagogstuderendes professionelle dømmekraft

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I artiklen præsenteres begreberne human kapital, social kapital og beslutnings kapital, som er afgørende for professionel kapital og dermed udøvelsen af professionel dømmekraft. Kapitalbegrebernes forskellige elementer belyses og diskuteres ud fra en analyse af interview med 7 pædagogstuderende i praktik. De studerende udviser dømmekraft, der både er erfaringsbaseret og vidensbaseret, dvs. de bygger deres beslutninger på viden, de har med sig og viden der er udviklet på uddannelsen som human kapital. Men noget tyder på, at de studerende i praktikken står noget alene med ansvaret for deres læring og udvikling eller at deres dømmekraft i nogle tilfælde svækkes af mangel på social kapital – dvs. fælles refleksioner over viden og handlemuligheder i praksis, som undervisningen på uddannelsen, fx på studiedage, ikke alene kan råde bod på. Hvis de studerendes viden og dømmekraft skal kunne udvikles, må det ske i et praksisfællesskab eller et undervisningsmiljø, hvor den sociale kapital og et højt refleksionsniveau er det, der driver udviklingen. For at kunne tage de rigtige beslutninger i praksis – har de studerende brug for at kunne spejle sig i og sparre med dygtige uddannede pædagoger og praktikvejledere.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Uddannelsesvidenskab
Volume3
Issue number1
Pages (from-to)2-17
Number of pages16
ISSN2794-3445
DOIs
Publication statusPublished - 8 Mar 2024

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this