PAESIC arbejder med inklusion af børn med indvandrer- og flygtningebaggrund i skoleklassen. I sidste ende skal projektet udmunde i forskellige værktøjer, som skal gøre inklusionsprocesser bedre og stærkere for både lærer, pædagoger og skoleledere.
Projektet Pedagogical Approaches for Enhanced Social Inclusion in the Classroom (PAESIC) har færdiggjort sit tredie og fjerde produkt.
PAESIC arbejder med inklusion af børn med indvandrer- og flygtningebaggrund i skoleklassen. I sidste ende skal projektet udmunde i forskellige værktøjer, som skal gøre inklusionsprocesser bedre og stærkere for både lærer, pædagoger og skoleledere.
I arbejdet med at nå dertil er projektets tredie produkt - En værkstøjskasse målrettet skoleledere i deres arbejde med strategier og understøttelse af de skolepersonalernes arbejde med inklusion i klasseværelset afsluttet.
Værktøjskassen indeholder følgende temaer: Samarbejde mellem interessenter, Iværksættelse af støtteforanstaltninger, Hen imod en fælles skolestrategi, Styrkelse af kommunikation og lærerens professionelle profil
Sidste trin i projektet og som er færdigt, er udvikling af et undervisningsforløb for undervisere som arbejder med flersproglige klasser. Kurset kan tilgås på www.paesic.eu og er en åben online ressource. Kurset har fire temaer: Differentiering, Forældreengagement, Flersproglighed og Samarbejde. Alle temaer indeholder bl.a. en teoretisk del og øvelser som man kan afprøve. Man bestemmer selv hvilke temaer man vil koncentrere sig om.
Projektet hører under UCNs forsknings- og udviklingsprogram Professionsudvikling og uddannelsesforskning (PUF), og vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte Susanne Dau på
[email protected]Projektets partnere er: Crossing Borders fra Danmark, Youth Europe Service fra Italien, University of Thessaly fra Grækenland, Comparative Research Network fra Tyskland og UCN (leadpartner)
PAESIC er et toårigt projekt og støttes af EU's Erasmus+-program og slutter 30.6.2021.
2 0