Paradokser i forståelser af `den gode lærer´

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Bogkapitlet tager afsæt i et mindre forskningsprojekt, der har som formål at undersøge de dilemmaer, lærerstuderende kan opleve i forbindelse med at agere relationskompetent i en kompleks skolevirkelighed. Forskningsprojektets informanter er alle studerende, som har deltaget i det kursusforløb om relationskompetence, der omtales i indledningen. Det er indeværende kapitels pointe, at forståelser af `den relationskompetente lærer´ og mere generelle forståelser af `den gode lærer´ kan opleves som direkte modstridende for lærerstuderende, hvilket kan gøre det vanskeligt for dem at træffe beslutninger og på den baggrund agere hensigtsmæssigt og relationskompetent i konkrete situationer i skolen.
Original languageDanish
Title of host publicationRelationskompetencer i læreruddannelse og skole
EditorsSkibsted Else, Matthiesen Noomi
Number of pages17
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2016
Pages71-87
ISBN (Print)978-87-7160-354-5
Publication statusPublished - 2016
SeriesUndervisning og Læring

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • children and youth

Cite this