Pedagogical Content Knowledge (PCK) – et tiltrængt naturfagsdidaktisk forskningsfelt i Danmark?

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperResearchpeer-review

Abstract

Med udgangspunkt i et kort historisk rids over den internationale PCK-forskning, præsenteres en dansk oversættelse af en ny model, der er udviklet i konsensus af centrale forskere på feltet. Relevans i dansk læreruddannelse diskuteres, inkl. en oversigt over hidtidig oversættelse og anvendelse af PCK begrebet i dansk kontekst. PCK forsøges defineret som læreres indholdsspecifikke pædagogiske viden og kompetence, og gensidig påvirkning med forskningsbaserede almen- og fagdidaktiske videns-baser, lærernes grundlæggende overbevisninger og oplevelse af elevernes læring illustreres via modellen. Endvidere præsenteres tankerne bag et nyt dansk ph.d. projekt, hvor natur/teknologi læreres individuelle og kollektive PCK undersøges.
Original languageDanish
Publication date27 Oct 2016
Publication statusPublished - 27 Oct 2016
EventDASERA konference 2016 - Odense Adelige Jomfrukloster, Odense, Denmark
Duration: 27 Oct 201627 Oct 2016
https://www.dasera.dk/forside/moeder-og-seminarer/aarsmoeder/dasera-moede-2016/

Conference

ConferenceDASERA konference 2016
LocationOdense Adelige Jomfrukloster
Country/TerritoryDenmark
CityOdense
Period27/10/1627/10/16
Internet address

Cite this