Perception i et neuropædagogisk perspektiv - kroppens og sansningens betydning for meningsskabelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Kapitlet sætter fokus på perception i et neuropædagogisk perspektiv.
Sanserne spiller en afgørende rolle for, hvordan vi opfatter verden omkring os og dermed vores deltagelse i verden. Kapitlet tager udgangspunkt i hjerne-, krop- og omverden-komplekset, som er beskrevet i
kapitel 1. Her sættes fokus på perception som en aktiv proces, hvor
sansning, handling, emotioner, tidligere erfaringer og relationer integreres som en betydningsfuld mening for det enkelte menneske. I pædagogisk praksis er vi konstant i interaktion og kommunikation med
hinanden, og vi påvirker hinandens adfærd, hvorfor det bliver meningsfuldt at afkode adfærden i denne gensidighed. Kapitlet giver et indblik i
menneskets forskellige sanser, hvordan begrebet perception er centralt
for meningsskabelse hos det enkelte menneske, og hvilke udfordringer
der kan opstå i forbindelse med sansning og perception.
Original languageDanish
Title of host publicationNeuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv
EditorsAnni Mortensen, Eva Marie Oberländer
Number of pages22
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date1 Jul 2022
Pages69-90
Chapter3
ISBN (Print)978-87-7234-049-4
Publication statusPublished - 1 Jul 2022
SeriesRelationsprofessionsserien

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this