Personlige deltagelsesbaner og læringsprojekter i pædagogisk praksis

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen viser, hvordan fokus på leg i et efter- og videreuddannelsesforløb kan blive en dåseåbner for meningsfuld praksislæring, som resulterer i forandring af pædagogens måder at handle på i samspillet med børn og kollegaer. Ved at benytte Dreiers teori om deltagelsesbaner kombineret med Jarvis' forstyrrelsesbegreb analyseres læring som en proces drevet af den enkelte deltagers livshistorisk baserede erfaringer. Artiklen viser, hvordan pædagogerne udvikler personlige læringsprojekter, hvor de, i samspil med handlekonktekster i omverdenen, ændrer på deres og institutionens praksis ift. nærvær. fordybelse samt kønnede forforståelse af egne handlemuligheder i pædagogisk praksis.
Original languageDanish
Article number6
JournalKognition & Paedagogik
Volume33
Issue number127
Pages (from-to)48-57
Number of pages9
ISSN0906-6225
Publication statusPublished - Mar 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this