PETERgogikum: afsnit 12: Pædagogik for fuld musik

Peter Hornbæk Frostholm (Developer), Jakob Høyen Krogsgaard Bjerre (Producer), Morten Mosgaard (Voice), Nikita Spangsberg (Voice), Astrid Maria Jørgensen (Voice)

Research output: Non-textual formMusic and sound productionsCommunication

Abstract

Hver dag bliver hverdagens små lommer og rum i vuggestuer, børnehaver og skoler rundt om i landet fyldt ud med fællessang med fagter, rasleæg, spanske guitarer og tvivlsomme clavesrytmer. Det sker til samlinger i rundkredse, på intermistiske scener, eller helt spontant når børn udtrykker sig med vrøvle- og spontantsang. Vi ved at, alle børn reagerer på musikalske påvirkninger. Alle børn har en umiddelbar og spontan musikalsk udtrykslyst og -glæde. Alle børn ”synger” længe før de taler og ”danser” længe før de går. Alle børn er med andre ord født med musikalske anlæg og med indre forudsætninger for at tilegne sig musik. Men hvilken roller spiller musikken i pædagogikken i dag, og hvorfor dæmrer der noget nærmest ursocialt når mennesker mødes i fællesskab om at gøre musik?
Original languageDanish
Publication date12 Feb 2022
Media of outputOnline
Publication statusPublished - 12 Feb 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this