Potentialet i at undersøge legen med et koreografisk blik

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Abstract

Umiddelbart kan fænomenerne leg og koreografi sættes op som modsætninger til hinanden. Udtrykket koreografi bliver i daglig tale ofte brugt til at beskrive meget grundigt planlagte, strategiske, placerede og kontrollerede handlinger. Modsat bliver leg ofte forbundet med mere frie (Huizinga, 1950) og spontane handlinger. Men koreografi og leg har mere til fælles, end det umiddelbart lader til.

I denne præsentation undersøger jeg, hvordan begge fænomener involverer regler. En koreografi definerer reglerne for vores kropslige bevægelser i bred forstand (Allsopp & Lepecki, 2008; Foster, 2011). Regler i leg rammesætter deltagernes handlinger (Hughes, 1999; Kretchmar, 2017; Winther-Lindqvist, 2018) – og næsten alle legehandlinger involverer kropslige bevægelser. Det koreografiske blik på leg retter derfor opmærksomhed på legens mulige bevægelsesmønstre.

Undersøgelsen er en del af et igangværende ph.d.-projekt, som koreografisk eksperimenterer med en passioneret, kropslig og legende undervisningskultur på pædagoguddannelsen. Igennem en foreløbig afdækning af eksisterende forskning om relationen mellem koreografi og leg diskuterer jeg, hvordan projektets koreografiske tilgang bidrager til forskningsfeltet.
Original languageDanish
Publication date23 Aug 2021
Number of pages1
Publication statusPublished - 23 Aug 2021
EventIdræt, Kultur og Samfund: National konference om humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsforskning - Syddansk Universitet, Odense, Denmark
Duration: 23 Aug 202124 Aug 2021

Conference

ConferenceIdræt, Kultur og Samfund
LocationSyddansk Universitet
Country/TerritoryDenmark
CityOdense
Period23/08/2124/08/21

Keywords

  • play

Cite this