Abstract
I denne rapport præsenterer vi erfaringer fra et udviklingsprojekt i læreruddannelsen, som
har genereret almen-didaktiske greb, der kan styrke de studerendes praksisfaglige
kompetencer.
Udviklingsprojektet er gennemført i de praktisk-musiske fag billedkunst, håndværk og
design, madkundskab og musik på landets seks professionshøjskoler fra foråret 2020 til
efteråret 2021.
I rapporten beskrives indledningsvis projektets formål, forløb og organisering. Herefter
følger en udfoldelse af projektets forståelse af den praksisfaglige refleksionsmodel (Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet, 2020c), som blev udarbejdet i forbindelse med
udviklingsprojektet „Praksisfaglighed i skolen“.
Herefter følger fire kapitler, som udfolder projektdeltagernes tematiske arbejde med
aspekter af begrebet „praksisfaglighed“. Temaerne er benævnt „Smag, krop og læring“,
„Mestringsprocesser“, „At tænke kreativt med hænderne“ samt „Konkrete produkter“. I
kapitlerne præsenterer hver projektgruppe teoretisk baggrund og didaktiske refleksioner
efter deres arbejde med afprøvninger og tiltag i egen undervisning. Afprøvninger beskrives
mere konkret og enkeltvis efterfølgende.
har genereret almen-didaktiske greb, der kan styrke de studerendes praksisfaglige
kompetencer.
Udviklingsprojektet er gennemført i de praktisk-musiske fag billedkunst, håndværk og
design, madkundskab og musik på landets seks professionshøjskoler fra foråret 2020 til
efteråret 2021.
I rapporten beskrives indledningsvis projektets formål, forløb og organisering. Herefter
følger en udfoldelse af projektets forståelse af den praksisfaglige refleksionsmodel (Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet, 2020c), som blev udarbejdet i forbindelse med
udviklingsprojektet „Praksisfaglighed i skolen“.
Herefter følger fire kapitler, som udfolder projektdeltagernes tematiske arbejde med
aspekter af begrebet „praksisfaglighed“. Temaerne er benævnt „Smag, krop og læring“,
„Mestringsprocesser“, „At tænke kreativt med hænderne“ samt „Konkrete produkter“. I
kapitlerne præsenterer hver projektgruppe teoretisk baggrund og didaktiske refleksioner
efter deres arbejde med afprøvninger og tiltag i egen undervisning. Afprøvninger beskrives
mere konkret og enkeltvis efterfølgende.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Danske Professionshøjskoler |
---|---|
Number of pages | 80 |
Publication status | Published - 2021 |
Keywords
- teacher education