Praksisfaglighed i læreruddannelsen

Merete Vial, Thomas Rytter Jensen, Henrik Bjørnemose Andersen, Margrethe Hedegaard Rasmussen, Bolette Kremmer Hansen, Jesper Juellund Jensen, Birgit Riisgaard Brænder, Susanne Tønneskov Hansen, Helene Drewsen, Jens Stig Olsen, Knud Erik Christensen, Ove Eskildsen

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

296 Downloads (Pure)

Abstract

I denne rapport præsenterer vi erfaringer fra et udviklingsprojekt i læreruddannelsen, som
har genereret almen-didaktiske greb, der kan styrke de studerendes praksisfaglige
kompetencer.
Udviklingsprojektet er gennemført i de praktisk-musiske fag billedkunst, håndværk og
design, madkundskab og musik på landets seks professionshøjskoler fra foråret 2020 til
efteråret 2021.
I rapporten beskrives indledningsvis projektets formål, forløb og organisering. Herefter
følger en udfoldelse af projektets forståelse af den praksisfaglige refleksionsmodel (Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet, 2020c), som blev udarbejdet i forbindelse med
udviklingsprojektet „Praksisfaglighed i skolen“.
Herefter følger fire kapitler, som udfolder projektdeltagernes tematiske arbejde med
aspekter af begrebet „praksisfaglighed“. Temaerne er benævnt „Smag, krop og læring“,
„Mestringsprocesser“, „At tænke kreativt med hænderne“ samt „Konkrete produkter“. I
kapitlerne præsenterer hver projektgruppe teoretisk baggrund og didaktiske refleksioner
efter deres arbejde med afprøvninger og tiltag i egen undervisning. Afprøvninger beskrives
mere konkret og enkeltvis efterfølgende.
Original languageDanish
PublisherDanske Professionshøjskoler
Number of pages80
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • teacher education

Cite this