Abstract

Nogle hævder, med rette, at folkeskolen er et af vores samfunds bærende kulturinstitutioner. Det har derfor stor betydning, når man ændrer på læreruddannelsen, da uddannelsen jo sætter aftryk på de lærerstuderende, som for manges vedkommende efterfølgende skal ud at virke i og videreudvikle folkeskolen de næste 35-40 år. Vi har fået en nye læreruddannelse (LU23), hvor undervisningsfaget geografi fylder 35 ECTS point. Vi har endnu ingen praktikerfaringer, og kun ganske få erfaringer med praksistilknytning, hvilket også gælder for de fleste andre undervisningsfag med et lille timetal. I nærværende artikel vil vi alligevel prøve at skitsere hvilke muligheder og faldgruber for praktikken og praksistilknytning vi ser i LU23 fra et geografifagligt perspektiv. Vi vil først give en kort introduktion til undervisningsfaget geografi i LU23, hvorefter vi kommer med nogle bud på, hvordan praktik og praksistilknytning kan se ud i undervisningsfaget i LU23.
Original languageDanish
JournalUnge Pædagoger
Volume85
Issue number1
Pages (from-to)80-88
Number of pages9
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - Mar 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions

Cite this