Abstract
Gennem denne første fase af vort projektarbejde konsulterede vi indledningsvis nogle af forsøgets vægtigste aktører, nemlig virksomhederne og lærlingene. Vi besøgte en række værktøjsmagerfirmaer og interviewede ledende medarbejderne om deres holdning til at være deltagere i et forsøg med Praktikum. Ligeledes gennemførte vi interviews med værktøjsmagerlærlinge om deres holdninger til deres uddannelse og holdninger til Praktikum-ideen.
Interviewene kan læses i FoU2000.
Disse interviewundersøgelser dannede et yderst vigtigt grundlag i vurderingen af, om arbejdet med et nyt læringsrum også skulle forsøges gennemført som forsøg. Specielt interviewene med fagets virksomhedsledere fik vort mod til at stige, da alle meldte tilbage, at de var særdeles interesserede i at medvirke i et forsøg med Praktikum.
Den grundlæggende nye idé i Praktikum er, at det på skoleopholdene ikke længere er skolen der autoritativt udstikker indholdet af lærlingens arbejde, men at dette sker i samarbejde med lærlingen og lærlingens virksomhed. Hovedideen med Praktikum er sagt enkelt, at opgaverne i skoleperioderne er defineret som en fællesopgave, hvor både virksomheder, skole og lærlingene er ligestillede parter.
Interviewene kan læses i FoU2000.
Disse interviewundersøgelser dannede et yderst vigtigt grundlag i vurderingen af, om arbejdet med et nyt læringsrum også skulle forsøges gennemført som forsøg. Specielt interviewene med fagets virksomhedsledere fik vort mod til at stige, da alle meldte tilbage, at de var særdeles interesserede i at medvirke i et forsøg med Praktikum.
Den grundlæggende nye idé i Praktikum er, at det på skoleopholdene ikke længere er skolen der autoritativt udstikker indholdet af lærlingens arbejde, men at dette sker i samarbejde med lærlingen og lærlingens virksomhed. Hovedideen med Praktikum er sagt enkelt, at opgaverne i skoleperioderne er defineret som en fællesopgave, hvor både virksomheder, skole og lærlingene er ligestillede parter.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Number of pages | 110 |
Publication status | Published - 1 Apr 2004 |
Keywords
- innovation and entrepreneurship
- innovative teaching