Praktikvejledning i pædagoguddannelsen - ansvar og organiseringsformer: en model til analyse og diskussion

Research output: Working paper

166 Downloads (Pure)

Abstract

Hæftet og modellen er skrevet til ledelse, primære praktikvejledere
og øvrige faglige medarbejdere i pædagogiske institutioner,
der modtager studerende i praktik, pædagogstuderende,
praktikundervisere fra professionsbacheloruddannelsen og
andre med interesse for praktik.
Hæftet præsenter en analyse- og diskussionsmodel for ansvar
og organiseringsformer i praktikvejledning.
Modellen er et resultat af et samarbejde mellem praktikvejledere,
institutionsleder, pædagogstuderende og forskere med
viden om pædagoguddannelsen og vejledning. Vi har i efteråret
2018 og foråret 2019 arbejdet med spørgsmålet ’Hvordan
kan praktikvejledning i pædagoguddannelsen udvikles, så den
bidrager til den pædagogstuderendes læring?’
Udviklingsarbejdet har fundet sted ved metoden forskningscirkler.
I forskningscirkler mødes praktikere og forskere for at
udveksle nyeste forskningsbaserede viden og viden om praksis.
På baggrund af dette udvikles og gennemføres indsatser
og eksperimenter i egen praksis. Dette sker for at skabe ny viden
og udvikle praksis ift. praktikvejledning. Der er tale om en
fremadskridende bevægelse mellem praksis, udforskning, kvalificering
og yderligere udvikling af indsatser i praksis (Persson,
2009).
Modellen for ansvar og organiseringsformer i praktikvejledning
er udviklet med afsæt i praktikvejledning i pædagoguddannelsen.
Modellen vil kunne inspirere i arbejdet med praktikvejledning
i andre uddannelser.
Original languageDanish
Place of PublicationAarhus
PublisherVIA University College
Number of pages33
ISBN (Print)978-87-996897-3-6
ISBN (Electronic)978-87-996897-3-6
Publication statusPublished - Apr 2019

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this