Abstract
Denne single undersøger, hvordan forholdet mellem teori og praksis udfoldes i læreruddannelses praktikform med et særligt fokus på den nye kompetencemålsprøve. Formålet med kompetencemålsprøven er at skabe en målbar og eksplicit kobling af de studerendes teoretiske viden fra undervisningen på læreruddannelsen til de konkrete praktiske erfaringer fra praktikken, dvs. at skabe en tydelig kobling af teori og praksis. Men hvordan oversættes det i praksis?
Ud fra min undersøgelses konklusion påpeger jeg, at denne konstruktion af faget praktik ifølge bekendtgørelsen skulle medvirke til at få mere folkeskole ind i læreruddannelsen. Men den studerende bliver ikke forberedt på den virkelighed, der venter efter endt uddannelse ved at teoretisere over praksis i en sådan grad, at den teoretiske analyse bliver den eneste kobling til den studerendes erfaringer med undervisning. På trods af denne hensigt fremlægges eksempler på, at i stedet for mere folkeskole ind i læreruddannelsen, får man gennem den nye praktikform mere læreruddannelse ind i folkeskolen gennem en øget akademisering af praksis.
Ud fra min undersøgelses konklusion påpeger jeg, at denne konstruktion af faget praktik ifølge bekendtgørelsen skulle medvirke til at få mere folkeskole ind i læreruddannelsen. Men den studerende bliver ikke forberedt på den virkelighed, der venter efter endt uddannelse ved at teoretisere over praksis i en sådan grad, at den teoretiske analyse bliver den eneste kobling til den studerendes erfaringer med undervisning. På trods af denne hensigt fremlægges eksempler på, at i stedet for mere folkeskole ind i læreruddannelsen, får man gennem den nye praktikform mere læreruddannelse ind i folkeskolen gennem en øget akademisering af praksis.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Unge Paedagoger |
ISSN | 0106-5386 |
Publication status | Published - 10 Oct 2017 |
Keywords
- learning, educational science and teaching