Profession og magt

Britta Kusk Nørgaard

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Pædagogisk arbejde fungerer i en ramme, hvor magten på den ene side optræder med forskellige perspektiver, ofte inspireret af teoretikere som f.eks. Weber, Habermas, Foucault – og på den anden side ses professionsbegrebet med forskellige teoretiske begreber. I kapitlet introduceres lidt andre perspektiver end de traditionelle. Professionen udøves i et felt præget af spændinger og dilemmaer og dermed magt. Derfor undersøges disse træk og de konsekvenser, denne sammenhæng har for pædagogens praksis sammen med perspektiver, som man ikke umiddelbart medtænker vedrørende f.eks. etik og symmetri?
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogen som myndighedsperson : En grundbog
EditorsKirsten Elisa Petersen, Torsten Erlandsen
Number of pages18
Place of PublicationKbh.
PublisherSamfundslitteratur
Publication date15 May 2017
Pages141 -158
ISBN (Print)978-87-593-2627-5
Publication statusPublished - 15 May 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this