Abstract
Pædagogisk arbejde fungerer i en ramme, hvor magten på den ene side optræder med forskellige perspektiver, ofte inspireret af teoretikere som f.eks. Weber, Habermas, Foucault – og på den anden side ses professionsbegrebet med forskellige teoretiske begreber. I kapitlet introduceres lidt andre perspektiver end de traditionelle. Professionen udøves i et felt præget af spændinger og dilemmaer og dermed magt. Derfor undersøges disse træk og de konsekvenser, denne sammenhæng har for pædagogens praksis sammen med perspektiver, som man ikke umiddelbart medtænker vedrørende f.eks. etik og symmetri?
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Pædagogen som myndighedsperson : En grundbog |
Editors | Kirsten Elisa Petersen, Torsten Erlandsen |
Number of pages | 18 |
Place of Publication | Kbh. |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 15 May 2017 |
Pages | 141 -158 |
ISBN (Print) | 978-87-593-2627-5 |
Publication status | Published - 15 May 2017 |
Keywords
- learning, educational science and teaching