Professionelle fællesskaber i digitale miljøer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Denne bog giver nogle bud på, hvordan et visionært og åbent samarbejde mellem pædagogisk professionelle, der fokuserer på elevers læring og undersøgelser af praksis, kan være med til at fremme en fælles fagdidaktisk viden. En fagdidaktisk viden er kendetegnet ved evnen til at kunne formidle fagligt indhold på en måde, der er tilpasset en bestemt gruppe elevers forståelse. Den udgør en væsentlig del af lærerens samlede professionelle kompetence. Da lærerens fagdidaktiske viden kan have en tendens til at være overvejende personlig og privat, fordi den primært aktiveres i klasseundervisningen, ligger der en udfordring i, hvordan den i højere grad kan deles med andre i skolen og dermed omformes til en kollektiv ekspertise.
Original languageDanish
Title of host publicationProfessionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden
EditorsThomas R. S. Albrechtsen
Number of pages12
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2016
Pages165-176
ISBN (Print)978-87-7160-186-2
Publication statusPublished - 2016
SeriesUndervisning og læring

Keywords

  • information and communication technologies and e-learning
  • education, professions and jobs

Cite this