Professionsetik i skole- og fritidspædagogik

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

    Abstract

    Hvad er etik? Hvad vil det sige at tænke etik? Hvordan hænger etik og refleksion sammen? Hvad er refleksion? Det er nogle af de spørgsmål, dette kapitel vil tage udgangspunkt i. Først handler det om, hvorfor etik er relevant i forhold til pædagogens arbejde på skole og fritidsområdet. Dernæst diskuteres, hvad etik egentlig er, og sammenhængen mellem etik og moral, etik og refleksion, praksis og etik. Endelig rettes fokus mod professionsetikken og mod, hvordan etikken er medvirkende til at for en egentlig professionsidentitet, samt sammenspillet mellem pædagogiske kundskaber og etik.
    Original languageDanish
    Title of host publicationPædagogik i skole og fritid
    EditorsDavid Thore Gravesen
    Number of pages14
    Place of Publication[Kbh.]
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date2017
    Pages63-77
    Chapter4
    ISBN (Print)978-87-412-6555-1
    Publication statusPublished - 2017

    Keywords

    • schools, courses and institutions

    Cite this