Professionsidentitet blandt ergoterapeutstuderende: et kvalitativt studie

Kim Lee, Kathrine Skovdal Hansen, Ann Bæk Jensen, Jeanette Reffstrup Christensen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Den skabelsesproces, der skal til for at opbygge en professionsidentitet hos ergoterapeutstuderende, er kontekstafhængig, og den påvirkes især af den måde, professionen og ergoterapeutuddannelserne udformes lokalt. International forskning kan derfor ikke altid overføres til en dansk uddannelseskontekst. Gennem et narrativt studie undersøges sytten ergoterapeutstuderendes erfaringer med det kliniske undervisningsbidrag til skabelse af professionsidentitet. Empirien viser, at den kliniske undervisning spiller en central rolle i skabelsen af professionsidentitet. Artiklen diskuterer den kliniske undervisnings betydning ift. de studerendes afklaring af, om de kan se sig selv som ergoterapeuter, samt hvordan kobling mellem teori og praksis foregår i samarbejde med de kliniske undervisere.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for professionsstudier
Volume19
Issue number36
Pages (from-to)50-59
Number of pages10
ISSN2446-0273
DOIs
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this