TY - JOUR
T1 - Professionsidentitet blandt ergoterapeutstuderende
T2 - et kvalitativt studie
AU - Lee, Kim
AU - Hansen, Kathrine Skovdal
AU - Jensen, Ann Bæk
AU - Christensen, Jeanette Reffstrup
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Den skabelsesproces, der skal til for at opbygge en professionsidentitet hos ergoterapeutstuderende, er kontekstafhængig, og den påvirkes især af den måde, professionen og ergoterapeutuddannelserne udformes lokalt. International forskning kan derfor ikke altid overføres til en dansk uddannelseskontekst. Gennem et narrativt studie undersøges sytten ergoterapeutstuderendes erfaringer med det kliniske undervisningsbidrag til skabelse af professionsidentitet. Empirien viser, at den kliniske undervisning spiller en central rolle i skabelsen af professionsidentitet. Artiklen diskuterer den kliniske undervisnings betydning ift. de studerendes afklaring af, om de kan se sig selv som ergoterapeuter, samt hvordan kobling mellem teori og praksis foregår i samarbejde med de kliniske undervisere.
AB - Den skabelsesproces, der skal til for at opbygge en professionsidentitet hos ergoterapeutstuderende, er kontekstafhængig, og den påvirkes især af den måde, professionen og ergoterapeutuddannelserne udformes lokalt. International forskning kan derfor ikke altid overføres til en dansk uddannelseskontekst. Gennem et narrativt studie undersøges sytten ergoterapeutstuderendes erfaringer med det kliniske undervisningsbidrag til skabelse af professionsidentitet. Empirien viser, at den kliniske undervisning spiller en central rolle i skabelsen af professionsidentitet. Artiklen diskuterer den kliniske undervisnings betydning ift. de studerendes afklaring af, om de kan se sig selv som ergoterapeuter, samt hvordan kobling mellem teori og praksis foregår i samarbejde med de kliniske undervisere.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
UR - https://tidsskrift.dk/tipro/issue/view/10281
U2 - https://doi.org/10.7146/tfp.v19i36.139977
DO - https://doi.org/10.7146/tfp.v19i36.139977
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-0273
VL - 19
SP - 50
EP - 59
JO - Tidsskrift for professionsstudier
JF - Tidsskrift for professionsstudier
IS - 36
ER -