TY - JOUR
T1 - Professionsidentitet i bevægelse
AU - Munksgaard, Kristian Fahnøe
AU - Schmidt, Christina Haandbæk
AU - Skovgaard, Thomas
PY - 2019/6
Y1 - 2019/6
N2 - Artiklens ærinde er dels at udforske, hvordan pædagoger kan begribe og udvikle deres professionsidentitet, og dels at udfolde hvilken betydning bevægelse har for en teoretisk forståelse af professionsidentitet. En teoretiske indkredsning af begrebet professionsidentitet kvalifi ceres via et realist review og en interviewun-dersøgelse af fi re daginstitutionspædagoger. Artiklen konkluderer, at self-effi cacy, motivation, affektiv engagement og praksisfællesskaber kan anvendes som analy-tiske redskaber til at få øje på, hvordan pædagoger udvikler professionsidentitet i kontekster hvor bevægelse har et særligt fokus. Artiklens pointer perspektiveres afslutningsvist i relation til en analyse af læringsforståelser i bekendtgørelsen for pædagoguddannelsen
AB - Artiklens ærinde er dels at udforske, hvordan pædagoger kan begribe og udvikle deres professionsidentitet, og dels at udfolde hvilken betydning bevægelse har for en teoretisk forståelse af professionsidentitet. En teoretiske indkredsning af begrebet professionsidentitet kvalifi ceres via et realist review og en interviewun-dersøgelse af fi re daginstitutionspædagoger. Artiklen konkluderer, at self-effi cacy, motivation, affektiv engagement og praksisfællesskaber kan anvendes som analy-tiske redskaber til at få øje på, hvordan pædagoger udvikler professionsidentitet i kontekster hvor bevægelse har et særligt fokus. Artiklens pointer perspektiveres afslutningsvist i relation til en analyse af læringsforståelser i bekendtgørelsen for pædagoguddannelsen
KW - pædagoguddannelsen
KW - Professionsidentitet, Bevægelse, Dagtilbud, Motivation, Self-effi cacy, Affektivt Engagement, Fysisk Aktivitet
KW - professionsidentitet
KW - dagtilbud
KW - ledelse
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2810
VL - 3/1
SP - 67
EP - 86
JO - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
JF - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
IS - 2019
M1 - 5
ER -