Projekt ”Fagligheder i spil”

Jens Hansen Lund

    Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

    7 Downloads (Pure)

    Abstract

    Hvilke typer af viden er i spil, når skoler udsættes for reformer eller andre former for eksternt pres og omsætter dette pres til ny praksis?
    Dette spørgsmål er centralt i projektet Fagligheder i Spil. Vi følger danske skolers arbejde med at omsætte den aktuelle ”Reform 2014” til praksis og er med i diverse forskellige formelle fora i skolerne (team, afdelingsmøder, ledermøder m.fl.). Projektet trækker på en videnstypelogisering inspireret af Qvortrup og Keiding (”Systemteori og didaktik”, 2014). Foreløbige resultater peger på, at læreres grundfagligheder - pædagogisk-didaktisk viden som hovedsageligt er teoretisk/filosofisk i sin karakter - har vanskeligt ved at komme til stede i de nævnte omsætningsprocesser. Den lokale ’empiriske’ og stærkt kontekstbundne viden dominerer til gengæld. Meget tyder på, at det professionelle handlerum, som potentielt er til stede i den enkelte skoles hverdagspraksis, tilsyneladende ikke ’udfyldes’ af lærerprofessionens grundviden. Resultatet er ofte tab af professionel mening i egen praksis og i denne forstand en form for intern deprofessionalisering i skolens hverdagspraksis.
    Original languageDanish
    Publication date2016
    Number of pages1
    Publication statusPublished - 2016
    Eventnordpro 2016: Professions at the interface of the knowledge society and the audit society: Changing conditions and contemporary challenges - Lund universitet, Lund, Sweden
    Duration: 26 Oct 201628 Oct 2016
    Conference number: 2016
    http://www.soch.lu.se/nordpro-2016/nordpro-konferensen-2016

    Conference

    Conferencenordpro 2016
    Number2016
    LocationLund universitet
    Country/TerritorySweden
    CityLund
    Period26/10/1628/10/16
    Internet address

    Keywords

    • education, professions and jobs

    Cite this