Projektarbejdets dobbelthed – inklusionspotentialer og eksklusionsrisici

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Al undervisning er dilemmafyldt og bevæger sig i spændingsfeltet mellem lærerens ledelse og elevens udvikling af selvstændighed. Projektorienteret undervisning er ingen undtagelse og kan på mange måder siges at forstærke dilemmaet: Hvordan kan læreren bidrage til at kvalificere en arbejds- og læreproces, der i udgangspunktet er åben og uforudsigelig?
På samme vis er projektorienteret undervisning præget af en ret hårdnakket dobbelthed, hvad angår spørgsmålet om inklusion. De samme kvaliteter, der gør arbejdsformen potentielt inkluderende – fleksibilitet, åbenhed, samarbejde, elevorientering – gør den også potentielt ekskluderende – f.eks. ved at den opleves som kompleks, konfliktfyldt og fagligt ukvalificeret. Endelig gælder det, at jo mere læreren søger at afhjælpe elevernes evt. vanskeligheder ved at skrue op for styring, struktur og stilladsering, jo mere risikerer hun samtidig at udhule de særlige kvaliteter, der kan være i arbejdsformen i form af elevernes selvstændige, produktive og ikke-konforme undersøgelser af deres omverden.
Det er selvfølgelig også kvaliteter som de sidstnævnte, der gør, at projektorienteret undervisning stadig har mange fortalere. Andre steder i denne antologi er der redegjort for en række pædagogiske idealer og potentialer i projektorienteret undervisning. I dette kapitel skal jeg fokusere på projektorienteret undervisning i et differentierings- og inklusionsperspektiv og søge at nærme mig spørgsmålet: Hvilken rolle kan projektorienteret undervisning spille for elever i faglige og andre skolemæssige vanskeligheder?
Original languageDanish
Title of host publicationProjektbaseret undervisning
EditorsPeter Andersen, Micki Sunesen
PublisherDafolo
Publication date2023
ISBN (Print)9788772343198
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this