Abstract
Al undervisning er dilemmafyldt og bevæger sig i spændingsfeltet mellem lærerens ledelse og elevens udvikling af selvstændighed. Projektorienteret undervisning er ingen undtagelse og kan på mange måder siges at forstærke dilemmaet: Hvordan kan læreren bidrage til at kvalificere en arbejds- og læreproces, der i udgangspunktet er åben og uforudsigelig?
På samme vis er projektorienteret undervisning præget af en ret hårdnakket dobbelthed, hvad angår spørgsmålet om inklusion. De samme kvaliteter, der gør arbejdsformen potentielt inkluderende – fleksibilitet, åbenhed, samarbejde, elevorientering – gør den også potentielt ekskluderende – f.eks. ved at den opleves som kompleks, konfliktfyldt og fagligt ukvalificeret. Endelig gælder det, at jo mere læreren søger at afhjælpe elevernes evt. vanskeligheder ved at skrue op for styring, struktur og stilladsering, jo mere risikerer hun samtidig at udhule de særlige kvaliteter, der kan være i arbejdsformen i form af elevernes selvstændige, produktive og ikke-konforme undersøgelser af deres omverden.
Det er selvfølgelig også kvaliteter som de sidstnævnte, der gør, at projektorienteret undervisning stadig har mange fortalere. Andre steder i denne antologi er der redegjort for en række pædagogiske idealer og potentialer i projektorienteret undervisning. I dette kapitel skal jeg fokusere på projektorienteret undervisning i et differentierings- og inklusionsperspektiv og søge at nærme mig spørgsmålet: Hvilken rolle kan projektorienteret undervisning spille for elever i faglige og andre skolemæssige vanskeligheder?
På samme vis er projektorienteret undervisning præget af en ret hårdnakket dobbelthed, hvad angår spørgsmålet om inklusion. De samme kvaliteter, der gør arbejdsformen potentielt inkluderende – fleksibilitet, åbenhed, samarbejde, elevorientering – gør den også potentielt ekskluderende – f.eks. ved at den opleves som kompleks, konfliktfyldt og fagligt ukvalificeret. Endelig gælder det, at jo mere læreren søger at afhjælpe elevernes evt. vanskeligheder ved at skrue op for styring, struktur og stilladsering, jo mere risikerer hun samtidig at udhule de særlige kvaliteter, der kan være i arbejdsformen i form af elevernes selvstændige, produktive og ikke-konforme undersøgelser af deres omverden.
Det er selvfølgelig også kvaliteter som de sidstnævnte, der gør, at projektorienteret undervisning stadig har mange fortalere. Andre steder i denne antologi er der redegjort for en række pædagogiske idealer og potentialer i projektorienteret undervisning. I dette kapitel skal jeg fokusere på projektorienteret undervisning i et differentierings- og inklusionsperspektiv og søge at nærme mig spørgsmålet: Hvilken rolle kan projektorienteret undervisning spille for elever i faglige og andre skolemæssige vanskeligheder?
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Projektbaseret undervisning |
Editors | Peter Andersen, Micki Sunesen |
Publisher | Dafolo |
Publication date | 2023 |
ISBN (Print) | 9788772343198 |
Publication status | Published - 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching