Psykodynamiske teorier om motivation, identitet, læring og dannelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Elevens læring og dannelse er en grundbog fortrinsvis rettet mod læreruddannelsen og fagområdet 'lærerens grundfaglighed'. Her anlægges fem forskellige læringspsykologiske optikker på skolerelaterede temaer som motivation, identitet, læring og dannelse. Ved hjælp af fire gennemgående cases tydeliggøres det, hvad der kommer i forgrunden, når den samme case analyseres fra forskellige teoretiske ståsteder.

Indholdet er struktureret ud fra akronymet KAPSEL:
Kognitionspsykologi
Adfærdspsykologi
Psykodynamisk psykologi
Sociokulturel psykologi
Eksistenspsykologi
Læring og dannelse
Original languageDanish
Title of host publicationElevens læring og dannelse
EditorsSøren Pjengaard
Number of pages17
PublisherDafolo
Publication date9 Aug 2018
Pages151-167
ISBN (Print)978-87-7160-640-9
Publication statusPublished - 9 Aug 2018
SeriesUndervisning og læring

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this