Abstract
VIA University College, Socialrådgiveruddannelsen i Aarhus har valgt at udgive
nummer 7 i denne skriftserie – om refleksioner over kvalificering af socialt arbejde.
Artiklerne er skrevet på baggrund af og med større eller mindre uddrag af de bachelorprojekter, som skolens studerende har udarbejdet i 2011.
Faget socialt arbejde er i disse år inde i en hurtig udviklingsproces. Vi har fået en
professionsuddannelse. Uddannelsen stiller krav til de studerende om ikke blot at
kvalificere sig inden for faget som udøvende socialrådgivere, de skal også kvalificere sig til at kunne bidrage til fagets udvikling. Det at kunne bidrage til fortsat faglig udvikling er afgørende for socialrådgiverne i praksis, hvis faget skal kunne modsvare udviklingen i de sociale problemer og behovene for socialfaglige indsatser - og ikke skal stagnere.
Vi ser en række fagligt meget spændende bachelorprojekter og finder, at det er oplagt, at de faglige tanker heri kommer længere ud end eksamensbordet. Vi har derfor fortsat denne skriftserie i håb om at udbrede de faglige indsigter og udviklinger fra bachelorprojekterne også til praktikerne i socialt arbejde.
Vi håber, at I vil tage vel mod bidragene fra de tidligere studerende og jeres nye
kollegaer. Samtidig håber vi med denne skriftserie at give andre studerende inspirationVIA University College, Socialrådgiveruddannelsen i Aarhus har valgt at udgive nummer 7 i denne skriftserie – om refleksioner over kvalificering af socialt arbejde.
Artiklerne er skrevet på baggrund af og med større eller mindre uddrag af de bachelorprojekter, som skolens studerende har udarbejdet i 2011.
Faget socialt arbejde er i disse år inde i en hurtig udviklingsproces. Vi har fået en
professionsuddannelse. Uddannelsen stiller krav til de studerende om ikke blot at
kvalificere sig inden for faget som udøvende socialrådgivere, de skal også kvalificere sig til at kunne bidrage til fagets udvikling. Det at kunne bidrage til fortsat faglig udvikling er afgørende for socialrådgiverne i praksis, hvis faget skal kunne modsvare udviklingen i de sociale problemer og behovene for socialfaglige indsatser - og ikke skal stagnere.
Vi ser en række fagligt meget spændende bachelorprojekter og finder, at det er oplagt, at de faglige tanker heri kommer længere ud end eksamensbordet. Vi har derfor fortsat denne skriftserie i håb om at udbrede de faglige indsigter og udviklinger fra bachelorprojekterne også til praktikerne i socialt arbejde.
Vi håber, at I vil tage vel mod bidragene fra de tidligere studerende og jeres nye
kollegaer. Samtidig håber vi med denne skriftserie at give andre studerende inspiration til egne kommende bachelorprojekter.
nummer 7 i denne skriftserie – om refleksioner over kvalificering af socialt arbejde.
Artiklerne er skrevet på baggrund af og med større eller mindre uddrag af de bachelorprojekter, som skolens studerende har udarbejdet i 2011.
Faget socialt arbejde er i disse år inde i en hurtig udviklingsproces. Vi har fået en
professionsuddannelse. Uddannelsen stiller krav til de studerende om ikke blot at
kvalificere sig inden for faget som udøvende socialrådgivere, de skal også kvalificere sig til at kunne bidrage til fagets udvikling. Det at kunne bidrage til fortsat faglig udvikling er afgørende for socialrådgiverne i praksis, hvis faget skal kunne modsvare udviklingen i de sociale problemer og behovene for socialfaglige indsatser - og ikke skal stagnere.
Vi ser en række fagligt meget spændende bachelorprojekter og finder, at det er oplagt, at de faglige tanker heri kommer længere ud end eksamensbordet. Vi har derfor fortsat denne skriftserie i håb om at udbrede de faglige indsigter og udviklinger fra bachelorprojekterne også til praktikerne i socialt arbejde.
Vi håber, at I vil tage vel mod bidragene fra de tidligere studerende og jeres nye
kollegaer. Samtidig håber vi med denne skriftserie at give andre studerende inspirationVIA University College, Socialrådgiveruddannelsen i Aarhus har valgt at udgive nummer 7 i denne skriftserie – om refleksioner over kvalificering af socialt arbejde.
Artiklerne er skrevet på baggrund af og med større eller mindre uddrag af de bachelorprojekter, som skolens studerende har udarbejdet i 2011.
Faget socialt arbejde er i disse år inde i en hurtig udviklingsproces. Vi har fået en
professionsuddannelse. Uddannelsen stiller krav til de studerende om ikke blot at
kvalificere sig inden for faget som udøvende socialrådgivere, de skal også kvalificere sig til at kunne bidrage til fagets udvikling. Det at kunne bidrage til fortsat faglig udvikling er afgørende for socialrådgiverne i praksis, hvis faget skal kunne modsvare udviklingen i de sociale problemer og behovene for socialfaglige indsatser - og ikke skal stagnere.
Vi ser en række fagligt meget spændende bachelorprojekter og finder, at det er oplagt, at de faglige tanker heri kommer længere ud end eksamensbordet. Vi har derfor fortsat denne skriftserie i håb om at udbrede de faglige indsigter og udviklinger fra bachelorprojekterne også til praktikerne i socialt arbejde.
Vi håber, at I vil tage vel mod bidragene fra de tidligere studerende og jeres nye
kollegaer. Samtidig håber vi med denne skriftserie at give andre studerende inspiration til egne kommende bachelorprojekter.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Aarhus |
---|---|
Publisher | Socialrådgiveruddannelsen i Aarhus, VIA University College |
Volume | 7 |
Number of pages | 111 |
ISBN (Print) | 9788785200891 |
ISBN (Electronic) | 9788785200891 |
Publication status | Published - 2011 |
Keywords
- social work and social conditions