Relationen mellem matematiklæreres opfattelse af elever med særlige behov og lærernes praksis

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperResearchpeer-review

35 Downloads (Pure)

Abstract

Dette projekt præsenterer resultater fra dele af et specialestudie på kandidatuddannelsen i didaktik (matematik). Resultaterne bidrager med ny viden angående, hvilke forklaringsmodeller danske matematiklærere lægger til grund for, at elever har særlige behov i matematikholdige situationer og hvilke didaktiske udfordringer matematiklærerne står overfor i mødet med disse elever. Projektet konkluderer, hvilke fagdidaktiske kompetencer det kan være relevant, at matematiklærere videreudvikler i egen praksis i arbejdet med at hjælpe elever med særlige behov videre i deres læreproces.
I forhold til et uddannelsesperspektiv præsenteres en interviewguide, der er udviklet i projektet, som kan anvendes i interventionsarbejde med lærere på efteruddannelse med følgende formål: a) at udvide læreres fortællinger om elever med særlige behov og b) at lærerne får øje på, hvor det kan være relevant at udvikle deres praksis, når målet er at give alle elever et fagligt løft inden for faget matematik.
Original languageDanish
Publication date2015
Publication statusPublished - 2015
EventNORSMA 8: The Nordic Research network on Special Needs Education in Mathematics - Høgskolen Kristianstad, Kristianstad, Sweden
Duration: 19 Nov 201520 Nov 2015
Conference number: 8
https://www.hkr.se/contentassets/f9979c83d145412b94cd3eee2e1e155b/programme_norsma8_2015_final.pdf

Conference

ConferenceNORSMA 8
Number8
LocationHøgskolen Kristianstad
Country/TerritorySweden
CityKristianstad
Period19/11/1520/11/15
Internet address

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • education, professions and jobs
  • research designs, theory and method

Cite this