Projects per year
Abstract
Dette projekt præsenterer resultater fra dele af et specialestudie på kandidatuddannelsen i didaktik (matematik). Resultaterne bidrager med ny viden angående, hvilke forklaringsmodeller danske matematiklærere lægger til grund for, at elever har særlige behov i matematikholdige situationer og hvilke didaktiske udfordringer matematiklærerne står overfor i mødet med disse elever. Projektet konkluderer, hvilke fagdidaktiske kompetencer det kan være relevant, at matematiklærere videreudvikler i egen praksis i arbejdet med at hjælpe elever med særlige behov videre i deres læreproces.
I forhold til et uddannelsesperspektiv præsenteres en interviewguide, der er udviklet i projektet, som kan anvendes i interventionsarbejde med lærere på efteruddannelse med følgende formål: a) at udvide læreres fortællinger om elever med særlige behov og b) at lærerne får øje på, hvor det kan være relevant at udvikle deres praksis, når målet er at give alle elever et fagligt løft inden for faget matematik.
I forhold til et uddannelsesperspektiv præsenteres en interviewguide, der er udviklet i projektet, som kan anvendes i interventionsarbejde med lærere på efteruddannelse med følgende formål: a) at udvide læreres fortællinger om elever med særlige behov og b) at lærerne får øje på, hvor det kan være relevant at udvikle deres praksis, når målet er at give alle elever et fagligt løft inden for faget matematik.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 2015 |
Publication status | Published - 2015 |
Event | NORSMA 8: The Nordic Research network on Special Needs Education in Mathematics - Høgskolen Kristianstad, Kristianstad, Sweden Duration: 19 Nov 2015 → 20 Nov 2015 Conference number: 8 https://www.hkr.se/contentassets/f9979c83d145412b94cd3eee2e1e155b/programme_norsma8_2015_final.pdf |
Conference
Conference | NORSMA 8 |
---|---|
Number | 8 |
Location | Høgskolen Kristianstad |
Country/Territory | Sweden |
City | Kristianstad |
Period | 19/11/15 → 20/11/15 |
Internet address |
Keywords
- children and youth
- learning, educational science and teaching
- schools, courses and institutions
- education, professions and jobs
- research designs, theory and method
Projects
- 1 Finished
-
TIMATIK: Tidlig Indsats i Matematikundervisning
Clemens, H. (Principle researcher)
01/05/22 → 31/12/23
Project: Research
File