Resiliens: Kært barn har mange navne

Niels Leonhard Rebsdorf, Celine Rigmor Louise Ferot

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Resiliensbegrebet er kommet til Danmark. Hvordan er begrebet interessant i
en dansk skolekontekst? Resiliens har i mange år været et centralt begreb for
skolen og dens samarbejdspartnere i Canada, England og Australien. Det bruges
i forbindelse med børns karakterdannelse og skolens og lokalsamfundets
fællesskabsopbygning. Resiliens rummer store muligheder for at give indhold, sprog og værktøjer til at arbejde med dannelse og karakterdannelse i skolen. Der knytter sig en række åbenlyse muligheder, men også udfordringer til begrebet i en dansk skolekontekst, og det vil vi undersøge i denne artikel.
Original languageDanish
JournalLedelse i Morgen
Issue numbernr. 7 April 2017
Pages (from-to)7-11
Number of pages5
ISSN2446-1717
Publication statusPublished - Apr 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this