TY - JOUR
T1 - Resiliensforståelser i skoleverdenen
AU - Christensen, Jeppe Kiel
AU - Berliner, Peter
AU - Jakobsen, Ida Skytte
PY - 2019/12/14
Y1 - 2019/12/14
N2 - Artiklen undersøger gennem et systematisk review af litteratur, hvordan et engelsk begreb, resilience, fortolkes og præsenteres i relation til den danske skole. Fokus ligger således på, hvordan resiliensbegrebet bevæger sig i tekstformidlingen til dansk skolepraksis. Artiklen præsenterer en kort beskrivelse af resiliensbegrebet i psykologisk optik og argumenterer for resiliens som et vagt begreb. Hvad vil det for eksempel sige, at et barn har klaret sig godt i skolen? I den tematiske analyse af udvalgt litteratur (n = 23), identificeres tre bevægelser i relation til resiliensbegrebet: Resiliens, robusthed og livsduelighed. Et gennemgående træk i de identificerede bevægelser er, at flere forfattere anvender en komponentteori, hvor der optræder en dualistisk orienteret opfattelse af komponenter, altså et samspil mellem noget indre og noget ydre. Kompleksiteten i resiliensbegrebet og de mange forskellige bud på afgrænsning (vaghed) kan betyde, at resiliens, robusthed og livsduelighed bliver blandet sammen, når resiliens diskuteres i forhold til børn og unge i Danmark. Artiklen afsluttes med perspektiver på nødvendigheden af at skærpe begrebet i en dansk skolekontekst, da resiliens rummer stor kompleksitet og vaghed.
AB - Artiklen undersøger gennem et systematisk review af litteratur, hvordan et engelsk begreb, resilience, fortolkes og præsenteres i relation til den danske skole. Fokus ligger således på, hvordan resiliensbegrebet bevæger sig i tekstformidlingen til dansk skolepraksis. Artiklen præsenterer en kort beskrivelse af resiliensbegrebet i psykologisk optik og argumenterer for resiliens som et vagt begreb. Hvad vil det for eksempel sige, at et barn har klaret sig godt i skolen? I den tematiske analyse af udvalgt litteratur (n = 23), identificeres tre bevægelser i relation til resiliensbegrebet: Resiliens, robusthed og livsduelighed. Et gennemgående træk i de identificerede bevægelser er, at flere forfattere anvender en komponentteori, hvor der optræder en dualistisk orienteret opfattelse af komponenter, altså et samspil mellem noget indre og noget ydre. Kompleksiteten i resiliensbegrebet og de mange forskellige bud på afgrænsning (vaghed) kan betyde, at resiliens, robusthed og livsduelighed bliver blandet sammen, når resiliens diskuteres i forhold til børn og unge i Danmark. Artiklen afsluttes med perspektiver på nødvendigheden af at skærpe begrebet i en dansk skolekontekst, da resiliens rummer stor kompleksitet og vaghed.
KW - skole
UR - https://pure.au.dk/portal/en/publications/resiliensforstaaelser-i-skoleverdenen(4c545c5c-80f5-4490-8c3f-64119e90e600).html
U2 - https://doi.org/10.23865/ntpk.v5.1485
DO - https://doi.org/10.23865/ntpk.v5.1485
M3 - Tidsskriftsartikel
VL - 5
SP - 311
EP - 327
JO - Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
JF - Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
SN - 2387-5739
M1 - 5
ER -