Ressourcebegrebet i en interkulturel pædagogisk sammenhæng

Üzeyir Tireli, Christian Horst

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

    Abstract

    Artiklen afdækker de betydningstilskrivninger, der kan identificeres i den pædagogiske praksis, hvad angår inklusion, ressourcesyn og etnisk kompleksitet. Derefter fremdrages en række grundpositioner i interkulturel pædagogik, der er anerkendende over for den forekommende etniske kompleksitet som grundlag for at udvikle inkluderende og ressourceorienteret pædagogisk praksis, bl.a. hvor dyrkelse af diversitet uden faglighed kan blive elementer i en stigmatiseringsproces. Artiklen afsluttes med konklusioner der bl.a. påpeger, hvorledes pædagogisk personale kan indskrives i institutionel og strukturel diskrimination når styringstekster og pædagogiske diskurser formidler en blindhed for den kulturelle diversitet.
    Original languageDanish
    Title of host publicationRessourcer i teori og praksis : en brugsbog for pædagoger
    EditorsTom Ritchie
    Number of pages19
    Place of PublicationVærløse
    PublisherBillesøe og Baltzer
    Publication date15 Jan 2015
    Pages195-217
    ISBN (Print)978-87-7842-355-9
    Publication statusPublished - 15 Jan 2015

    Keywords

    • social work

    Cite this

    Tireli, Ü., & Horst, C. (2015). Ressourcebegrebet i en interkulturel pædagogisk sammenhæng. In T. Ritchie (Ed.), Ressourcer i teori og praksis: en brugsbog for pædagoger (pp. 195-217). Billesøe og Baltzer.