Abstract
Hvor tegneserier tidligere havde en fast plads i de fleste børne- og ungdomsværelser, ser de nu ud til at være trængt i baggrunden til fordel for blandt andet digitale devices. Til gengæld kan børn og unge opleve de visuelle fortællinger i skolen idet tegneserier og navnlig den grafiske roman har erobret klasseværelserne gennem de seneste 8-10 år. Det er en udvikling som afstedkommer en række spørgsmål: hvordan anvendes tegneserier i undervisningen og hvordan skaber lærer og elever egentlig mening med det læste? I en nordisk sammenhæng er det et underbelyst område og det er derfor kærkomment at Lars Wallner fra Linköpings universitet har skrevet ph.d.-afhandlingen Framing Education. Doing Comics Literacy in the Classroom, hvor han gennem besøg i tre klasser, i alt 77 elever og seks lærere i to forskellige svenske byer, undersøger børnenes læsepraksis.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Barnboken – Journal of Children's Literature Research |
Volume | 41 |
Number of pages | 4 |
ISSN | 0347-772X |
Publication status | Published - 2018 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- children and youth
- aesthetics, design and media