Review/Recension af LARS WALLNER FRAMING EDUCATION Doing Comics Literacy in the Classroom Linköping: Linköping University, 2017

    Research output: Contribution to journalLiterature review

    Abstract

    Hvor tegneserier tidligere havde en fast plads i de fleste børne- og ungdomsværelser, ser de nu ud til at være trængt i baggrunden til fordel for blandt andet digitale devices. Til gengæld kan børn og unge opleve de visuelle fortællinger i skolen idet tegneserier og navnlig den grafiske roman har erobret klasseværelserne gennem de seneste 8-10 år. Det er en udvikling som afstedkommer en række spørgsmål: hvordan anvendes tegneserier i undervisningen og hvordan skaber lærer og elever egentlig mening med det læste? I en nordisk sammenhæng er det et underbelyst område og det er derfor kærkomment at Lars Wallner fra Linköpings universitet har skrevet ph.d.-afhandlingen Framing Education. Doing Comics Literacy in the Classroom, hvor han gennem besøg i tre klasser, i alt 77 elever og seks lærere i to forskellige svenske byer, undersøger børnenes læsepraksis.
    Original languageDanish
    JournalBarnboken – Journal of Children's Literature Research
    Volume41
    Number of pages4
    ISSN0347-772X
    Publication statusPublished - 2018

    Keywords

    • learning, educational science and teaching
    • children and youth
    • aesthetics, design and media

    Cite this