Abstract
I denne artikel undersøger og udvikler vi forskelige teknologiforståelser gennem en konkrete case fra en intervention på Ans skole i Jylland. Udgangspunkter er et forløb i tredje klasse, hvor en interaktiv julekalender forbinder en fiktionsfortælling med et lokalt scenarie. Indlejret i disse rammer afprøver vi to teknologier: 3D-modellering og printning på den ene side og robotprogrammering på den anden. Vores artikel er et case-studium, der bygger på observationer, interview og film. Vi analyserer vores data ud fra en hermeneutisk tilgang, hvor vi ønsker at undersøge elevernes scenariekompetence og begyndende teknologihåndtering. Målet er ikke at skabe evidens, men tværtimod at reflektere ud fra det partikulære. Det redegør vi for i artiklens metodeafsnit, der ligesom tekstens argumentation omkring teknologiforståelse bygger på hermeneutikken. Det konkrete afsæt er altså erfaringerne fra en intervention, som danner basis for en diskussion af forskellige teknologiforståelser, og som argumenterer for, at teknologiforståelse både involverer et forståelses-, et handlings- og et etisk perspektiv.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 7 |
Journal | Læring og Medier |
Volume | 19 |
Issue number | 19 |
Pages (from-to) | 1-22 |
Number of pages | 22 |
ISSN | 1903-248X |
Publication status | Published - 21 Dec 2018 |
Keywords
- technology, engineering and IT