ROPs - Refleksion Over Praktiske situationer: - et refleksionsredskab med inspiration fra gamification

Lene Søndergaard Andersen, Helle Grønne Sinding, Louise Levring

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Artiklens formål er at præsentere et pragmatisk og enkelt klinisk refleksionsværktøj (ROPs) med inspiration fra gamification. Sygeplejerskestuderende i klinisk praksis er udfordret på hvad refleksion er, hvordan man reflekterer og med hvad. ROPs er udviklet for at hjælpe de studerende til refleksion over praktiske situationer i samspil med andre studerende og vejledere med det formål at styrke faglig refleksion når der skal træffes evidensbaserede kliniske beslutninger. De studerende evaluerer anvendelse af ROPs positivt; refleksion med ROPs hjælper til at skabe overblik og er en øjenåbner i forhold til refleksionsmuligheder og kompleksitet og det medvirker til at binde bånd mellem kliniske praksissituationer og teoretisk viden.
Original languageDanish
Article number3
JournalUddannelsesnyt
Volume3
Issue number34
Pages (from-to)18
Number of pages23
ISSN1602-0162
Publication statusPublished - 1 Oct 2023

Keywords

  • nursing
  • education, professions and jobs

Cite this