Abstract
I Future Classroom Lab (FCL) på Københavns Professionshøjskole arbejder vi med digitale teknologier og kreativitet. FCL fungerer som et læringslaboratorium, hvor elever, lærere, studerende og konsulenter mødes og eksperimenterer med mangeartede digitale teknologier. Vi er især optagede af at udvikle eksperimenterende praksisser, hvor børn i langt højere grad lærer af og med hinanden i forpligtende læringsfællesskaber, og hvor læreren udvikler mere dynamiske positioner i denne praksis.
I FCL arbejdes med en læringszonetænkning, hvor læringsmiljøet er inddelt i forskellige zoner, der har til formål at understøtte bestemte typer aktiviteter.
Vi vil i dette debatoplæg sætte fokus på læringszonetænkningens status og betydning og lægge op til, at udvikling af eksperimenterende praksisser kalder på mere dynamiske og fleksible læringsmiljøer, der er rammesat af brede didaktiske design. Digitale teknologier udfordrer den pædagogiske dagsorden og ikke mindst forholdet mellem tid, sted og rum i den pædagogiske praksis.
I FCL arbejdes med en læringszonetænkning, hvor læringsmiljøet er inddelt i forskellige zoner, der har til formål at understøtte bestemte typer aktiviteter.
Vi vil i dette debatoplæg sætte fokus på læringszonetænkningens status og betydning og lægge op til, at udvikling af eksperimenterende praksisser kalder på mere dynamiske og fleksible læringsmiljøer, der er rammesat af brede didaktiske design. Digitale teknologier udfordrer den pædagogiske dagsorden og ikke mindst forholdet mellem tid, sted og rum i den pædagogiske praksis.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 13 May 2019 |
Publisher | Folkeskolen.dk |
Publication status | Published - 13 May 2019 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- education, professions and jobs
- information and communication technologies and e-learning
- aesthetics, design and media
- research designs, theory and method